
Investigating Ottoman Press Censorship in the Eastern Mediterranean Through Conceptual History: The Peculiar Use of ‘Incident’ (hāditha)

Till Grallert | ORCID: 0000-0002-5739-8094

Humboldt-Universität zu Berlin

till.grallert@hu-berlin.de

Abstract
This essay re-evaluates the history of Ottoman censorship through the lens of conceptual history focusing on how the periodical press of Damascus and Beirut reported incidences of violence between 1875 and 1914. I argue that well into the twentieth century the Ottoman state had not enough real power to enforce censorship. Instead, the press and the state were mutually dependent and shared the belief in a modernising project with the ever-expanding state at its core. The press largely understood its role as serving society on this path to progress and prosperity. Thus, we encounter deeply entrenched editorial tactics, epitomised by the reference to generic “incidents”, to deal with the tension between violence as a quotidian phenomenon and its very occurrence being a fundamental challenge to the social contract. Analysing the tactics for delegitimising acts of violence and the perpetrators thereof, the paper establishes an ontology and a topography of the discourse on violence in the late Ottoman Eastern Mediterranean.

Keywords
Conceptual history, Periodical Studies, Ottoman Empire, History of the press, Censorship, Press censorship, Political legitimacy, Violence, Arabic newspapers, Damascus, 19th century

Introduction
Newspapers from Beirut and Damascus published a constant stream of articles highly critical of the municipal authorities during the last decades of Ottoman rule, covering everything from road works, to street cleaning and the arduous conditions in local prisons, to outright corruption, and local notables buying votes or intimidating voters. Yet, while papers were rife with reports on petty and violent crime, the press remained largely silent when it came to violent contentious gatherings and focussed—if they reported at all—on the state’s successful intervention. In addition, papers took redress to a euphemistic and generic language, preferring the word “incident” (ḥāditha) for all sorts of unpleasant events over the more explicit statements of opposition and violence, such as thawra (revolt), fitna (strife), mushājara (quarrel) or munāzaʿa (riot). “Bandit” (shaqī, pl. ashqiyāʾ) became the common generic label for any person engaged in violence potentially threatening the legitimacy of the ruling state.

Only some aspects of such reporting can be attributed to the regime of censorship and the press laws increasingly regulating permissible news content in the later years of ʿAbdülḥamīd II’s reign, whose stated aim was preventing fear and anxiety (takhdīsh al-adhhān) among the population and thus threaten the established order. Beyond a normative legal discourse, the state did not have enough real power to actually enforce pre-publication censorship across the vast expanse of the empire and upon a rebellious press. It did not have to. The provincial press and the state were mutually dependent. Many publishers-cum-editors were part of an emerging middle class of state-educated and, occasionally, state-employed white-collar workers. Consequently, both officials and journalists shared a belief in a common modernising project with an ever-expanding state at its core that would put society on a trajectory of progress and prosperity.
 This is, for instance, evidenced by the importance of iṣlāḥ—a catch-all term for political reforms as well as upgrades and repairs to infrastructure—and the most scathing criticism being squarely targeted at the authorities’ almost constant failure to implement such reforms and improvements.

Within such a shared worldview the press was to serve society and the state. This is best explicated by the press’ reporting on violent incidents. While physical violence is a quotidian phenomenon, its very occurrence challenges the basis of the social contract and legitimate political rule based on the rulers’ safeguarding of public order. Speaking (or writing) of violence without mentioning containing forces is as challenging as the original violent act with the potential to tear the social fabric to shreds.

I situate the press within the hegemonic socio-political discourse of the Ottoman Empire. Although this discourse was neither limited nor specific to the press, it is the press as the surviving material artefact through which it surfaces and becomes tractable for the researcher. The study of news reporting from Beirut and Damascus provides three distinct categories of illegitimate (physical) violence—that is violence exercised by someone other than state agents. These are violence against an individual person, against public order, and against the state, and they mirror the ontology of crimes provided by the Ottoman Penal Code. Violent incidents warranted a focus on the state as the containing agent and different applications of four distinct editorial tactics to avoid threatening the existing political order through the reporting itself
: not reporting at all, obscuring details and diverting attention through the use of the generic “incident”, explicit labelling of actors as criminals, and the removal of linguistic markers of social status.

This paper contributes to our understanding of the Ottoman press regime and the question of censorship by suggesting that we encounter carefully tailored editorial tactics with the purpose of avoiding potential conflicts between the press and the state. I pose that these tactics were a) rooted in the hegemonic discourse on the legitimacy of political rule and thus neither new nor limited to this specific medium; b) born out of a shared belief in the project of modernity with an ever-expanding state at its core; and c) necessitated by material conditions under which the early periodical press operated.

This paper also shows how such editorial tactics were commensurate with and contributed to the construction of a spatial dichotomy of the urban, civilised, peaceful centre and the pre-dominantly rural, backward, and violent populations of the peripheries. Armed Bedouins and Druze of the South become the epitome of the vicious (semi-)nomadic bandits threatening the urban “flock” under the protection of the Ottoman authorities. At a smaller scale this dichotomy and the positive correlation between violence and distance from the seat of the government was mapped on the topography of Damascus itself.

The time under study is commonly portrayed as two distinct periods divided by the Young Turk Revolution of July 1908 and marked by diametrically opposed approaches to liberty and the freedom of speech. Indeed, periodical publication in Bilād al-Shām was mostly limited to Beirut and a small number of regional centres after the initial euphoria of the 1860s and early 1870s. During the Hamidian era the difference in numbers between Beirut (including its suburbs and surrounding towns) and the rest was staggering: While 64 new periodicals were published in Beirut between 1876 and 1908, Aleppo saw only five, Jerusalem and Tripoli three each, and Damascus two.
 After 1908, numbers exploded and periodical publication expanded into small towns and the hinterland. But many if not most titles were rather short-lived, causing some difficulties for establishing a concise history of the periodical press in Bilād al-Shām between the Young Turk Revolution and World War I.

Many scholars recount the dominant narrative of Hamidian authoritarian rule versus the liberal government of the Young Turks to explain these differences. However, the picture is more complex: As a brain-child of nation building efforts after 1908 and particularly the Turkish and Arabic nationalist movements after World War I, the narrative of authoritarianism vs liberal freedoms should be treated with the necessary caution as to distorting biases.
 First, Hamidian censorship had, of course, a history of its own. Regulations and practices developed over time and the implementation of policies varied from place to place.
 Consequently, concrete censorship regimes differed between publishing hubs, such as Beirut, which, however, only became a provincial capital in 1888, and places without a private press, such as Damascus. Second, while the Young Turks abolished the regulatory, and even repressive, press and printing laws, and while article 12 of the restored constitution granted freedom of the press in July 1908,
 none of the publishers of the numerous new periodicals in Damascus and Beirut failed to obtain the now officially unnecessary permit for publication.

Within a few months, the new regime began a renewed crackdown on an increasingly critical press
 and only one year after the revolution new regulations were promulgated that introduced a much stricter censorship regime than ever before.
 These new regulations and their actual implementation were one of the major reasons for the plethora of short-lived papers. Engaging in a game of cat-and-mouse, many editors immediately re-issued their newspaper under a new title after the authorities decreed a ban or suspension.

Fig. 1 illustrates this argument by visualising all traceable warnings (ikhṭār) and suspensions (taʿṭīl) between 1875 and 1914.
 Both types of events are unevenly distributed. Warnings cluster heavily with peaks of up to eight incidents per annum in the early 1880s (particularly 1884), in spring 1894, and between 1898 and 1904. Suspensions are more evenly distributed but significant clusters can still be identified and match the distribution of warnings: the early 1880s, 1895, 1901–04, and 1910–14. Interestingly, the peak of warnings in 1894 just precedes the new Law on Printing Presses,
 which seemingly did not have a huge impact. As general trend, we can observe increasing interference from the censors from the turn of the century onwards, as well as a move away from warnings towards suspensions, which demonstrates a general expansion of bureaucratic capabilities. It is, however, important to note that at least a third of all suspensions were not implemented as evidenced by absence of corresponding gaps in publication.

[image: image1.png]events

The press regime in Beirut and Damascus
Warnings and suspensions issued by the authorities

; ) EDC.D@ O ..-CO ©

OCO@DCO OEDO@.@@OO(%GD@CEM @ o™

& & & & & & & & & @ B & & B © & & & & <& &

T Gl 2023, CC IVSA L0




Figure 1: Warnings and suspensions issued to periodicals by the authorities in Beirut and Damascus, 1875–1914. Dotted lines indicate legal changes.

Table 1: Censorship in Beirut and Damascus, 1875–1914

	Periodical
	Place of publication
	Suspensions
	implemented

	Warnings

	Lisān al-Ḥāl
	Beirut
	10
	8
	8

	all newspapers
	
	1
	
	10

	al-Aḥwāl
	Beirut
	9
	4
	6

	al-Bashīr
	Beirut
	4
	2
	9

	Thamarāt al-Funūn
	Beirut
	5
	3
	9

	Bayrūt
	Beirut
	4
	2
	7

	al-Janna
	Beirut
	5
	2
	3

	al-Miṣbāḥ
	Beirut
	5
	1
	5

	al-Taqaddum
	Beirut
	4
	
	3

	al-Muqtabas
	Damascus
	4
	4
	

	Ṭarābulus
	Tripoli
	3
	1
	

	al-Muʾayyad
	Cairo
	
	
	

	al-Shahbāʾ
	Aleppo
	2
	1
	

	al-Mufīd
	Beirut
	2
	1
	

	al-Iqbāl
	Beirut
	2
	2
	

	al-Mashriq
	Beirut
	2
	
	

	al-Ahrām
	Alexandria
	
	
	

	al-Maḥabba
	Beirut
	2
	1
	2

	a number / all newspapers
	
	
	
	2


Small print runs and failing businesses are not a good indicator for the effectiveness of censorship regimes. Ayalon and Cioeta established the importance of very different limiting factors for a rapid expansion of the periodical press during the Hamidian era: very low literacy rates, prohibitive subscription costs, and lack of sufficient infrastructures in the hinterland to deliver dated news in time.
 Despite much progress in easing the means of transport and communication and spreading formal education, these obstacles remained the most important checks to a modern public sphere—as constituted through reading—well after World War I.

In addition, officials, publishers, authors, readers, and censors formed a tightly-knit network of very few persons with changing roles throughout the entire period.
 This was particularly true for the rather remote city of Damascus. Khalīl al-Khūrī (1836–1910),
 for example, was not just the editor of the first private Arabic newspaper Ḥadīqat al-Akhbār (Beirut, 1858–?)
. He also worked as a translator for the Ottoman foreign minister Fuʾād Pasha, as the director of the provincial printing press’s movable-type division, and the editor of the provincial gazette Sūriye’s Ottoman section in Damascus, as well as as mudīr al-maṭbūʿāt in Beirut. In this latter function he was the de-facto censor of all printed publications in the region. al-Khūrī also headed the provincial Office of Foreign Affairs, where Muḥammad Kurd ʿAlī (1876–1953), later refugee from censorship and owner-cum-editor of al-Muqtabas, worked for six years as a translator of French and Ottoman. Like most other periodicals and printing presses, al-Khūrī’s was a family business. His brother Wadīʿ al-Khūrī directed Ḥadīqat al-Akhbār’s printing press since the mid-1880s and took over the paper’s editorship after Khalīl’s death. 

Another case in point is Salīm ʿAnḥūrī (1855–1933) from Damascus.
 He was the first editor of the newspaper Dimashq’s Arabic section (Damascus, 1878–80) and published a single issue of Mirʾāt al-Akhlāq (1886) before it was banned from publication. In the mid-1890s he sat on the court of appeals in Damascus as representative of the Greek Orthodox community. After the Young Turk Revolution ʿAnḥūrī worked as editor for the newspapers al-ʿAṣr al-Jadīd (Damascus, 1908–12) and al-Mishkāt (Damascus, 1912–?). Although living in Damascus, he spent most winters in Cairo, where he published the journal al-Shitāʾ (1906–?), which was printed at Jirjī Zaydān’s Maṭbaʿat al-Hilāl. He was also a regular contributor to al-Janna (Beirut, 1870–85), Lisān al-Ḥāl (Beirut, 1877–1975), al-Muqtabas (Damascus, 1908–16), and the semi-private newspaper al-Shām (Damascus, 1896–1908), whose proprietor Muṣṭafā Wāṣif (1859–?)
 had taken over the editorship of Dimashq’s Arabic section from ʿAnḥūrī in 1879. 

Wāṣif, in turn, was a colleague of Khalīl al-Khūrī and the director-general of the provincial printing press. He also served as the head of the fire brigade in Damascus and sat on the Educational Council of the province. al-Shām was originally edited by Wāṣif’s brother-in-law Adīb Naẓmī (?–1918)
, a famous lawyer, who had co-edited the Arabic section of Dimashq and acted as Thamarāt al-Funūn’s correspondent in Damascus. Naẓmī then worked as the editor of the provincial gazette Sūriye’s Arabic section and was succeeded at al-Shām by Muḥammad Kurd ʿAlī, who acted as the paper’s editor-in-chief between 1897 and 1900. In addition to being a journalist and lawyer, Naẓmī filled numerous official positions in the provincial and municipal administration, such as assistant to the public prosecutor of the Ḥawrān Sancak. After the restoration of the constitution in July 1908, he became a vocal advocate of the old regime rallying against those who sought to abolish the privileged role of the upper classes in the administration of the town and the empire.
 

A more famous example for the familial, social, and professional entanglements between periodicals are the multi-dimensional relations between the al-Bustānī and Sarkīs families from Beirut. Khalīl Sarkīs (1842–1915)
 first established the Maṭbaʿat al-Maʿārif printing press in 1868 with his business partner and future brother-in-law Salīm al-Bustānī (1846–84). Together, they printed the three periodicals published by al-Bustānī, his father Buṭrus (1819–83) and his brother Najīb: al-Jinān (1870–86), al-Janna, and al-Junayna (1871–75). In 1875, Sarkīs left the partnership with al-Bustānī and established al-Maṭbaʿa al-Adabiyya press, publishing his own newspaper, the aforementioned Lisān al-Ḥāl, two years later. Printing of al-Janna and al-Junayna also moved to the al-Adabiyya press in 1881. The press also produced at least al-Ṣafāʾ (1886-1913), al-Manār (Beirut, Latakia 1898–1921)
, al-Kawthar (1909–?), and al-Mawrid al-Ṣafī (1909–?). One collaborator at Lisān al-Ḥāl, Salīm Sarkīs (1867–1926, not directly related to Khalīl)
 left Beirut for Cairo around 1890, where he published the famous polemic against the successor of Khalīl al-Khūrī as the censor in Beirut.
 He later moved to America and published al-Bustān (an allusion to his past with the Sarkīs-al-Bustānī endeavours as well as to the city of Boston, the paper’s place of publication).

Against this backdrop and my reading of forty years of news reporting, I suggest that instead of two periods divided by the Young Turk revolution, one encounters an accelerating expansion of the state and its institutions into society not just in legal theory but also in the traceable reality of news publishing in Ottoman Bilād al-Shām from the 1880s onwards. Secondly, I argue that a particular understanding of modernity and the mutual dependence of the authorities and the press resulted in implicit (self)censorship among the network of authors, readers, and officials—an agreement as to which news were worth reporting and which were not.
 This argument is elaborated on the following pages through a focus on the editorial tactics evident in the practices of news reporting on violent incidents.

Methodology

I scrutinize the development of the particular terminology employed for the description of instances of violence and violent individuals and groups by Beiruti and Damascene newspapers between 1875 and 1914 in the context of news reports predominantly concerned with Damascus. Following established practice in conceptual history, I combine the study of all terms used to denote a thing or concept by inductively establishing a semantic field of violent incidents (onomasiology) with the study of all meanings attached to the most important terms in this field (semasiology).
 By specifically focusing on seemingly “neutral” and “apolitical” news reports instead of opinion pieces and editorials, my aim is to establish broadly accepted everyday usages resonating with the contemporary reading audience as matter-of-fact descriptions rather than the utopian spaces of the political manifesto. This is based on the observation that the rather short news pieces of a few lines or paragraphs as published by newspapers share characteristics which indicate a quick drafting process and extensive use of boilerplate (whether physical or intellectual). Even though my sample covers roughly forty years, I do not attempt to track semantic changes diachronically as this would require systematic access to digital full-text editions. In their absence one would have to resort to anecdotal evidence and ultimately unsubstantiated and unspecific claims that certain terms became more or less frequent or gained prominence over others.

This approach complements the different strands in the small field of the conceptual history of Arabic, all of which share a focus on small corpora of well-known literary products of the intellectual elites and a preference for the diachronic macro perspective. The first strand emphasises the importance of early Islamic times, portrayed as the formative period of an otherwise rather stable lexicography. This is most evident in the small number of conceptual histories in the Encyclopaedia of Islam, most of which were authored or co-authored by Bernard Lewis, who also published the probably best-known book in this field.
 A second strand, represented by Leon Zolondek, Ami Ayalon, Helga Rebhan, and Wael Abu-ʿUksa scrutinises the development of a modern language of politics in contact with and under the strong influence of European colonial expansion into the Middle East since the Napoleonic Expedition to Egypt in 1798.
 The third and most recent strand, represented by Ilham Khuri-Makdisi, Florian Zemmin, Nicole Khayat, and Teresa Pepe differs from the second only in its methodological focus on intellectual history or a history of ideas of the Arabic renaissance (nahḍa) rather than conceptual history in the strict sense.
 Even though these scholars consider the nascent Arabic periodical press the most important realm for semantic changes, for practical reasons—and probably a preference for intellectual reflection and the explicit goal of educating the reader instead of the quickly penned, highly formulaic and boring language of the news press—they tend to focus on monthly journals and editorials instead of more frequently published newspapers and the bulk of news reporting.

Sources

A systematic approach to the research question is premised on the availability of representative, large-scale digital full-text corpora.
 In the absence of such corpora, researchers are limited by their ability to locate, access and read through thousands of periodical issues. The present paper is based on three sets of Arabic periodicals between the mid-1870s and the beginning of World War I, which I have accessed as bound library copies, microfilms, digital facsimiles and a small number of digital scholarly editions. Samples have been collected over the last decade for various research questions and are not a product of systematic reading for the specific terminology of violence that is the subject of this paper. All results presented on the following pages are therefore subject to selection and reading biases.

The first set are reports on events in Damascus between 1875 and 1914, which I mainly collected through a systematic reading of two Damascene and five Beiruti newspapers over the course of my doctoral research on the history of public space in late Ottoman Damascus. Only three papers were published in Damascus before the Young Turk Revolution of 1908: The official gazette Sūriye (1865–1918) and the semi-private newspapers Dimashq (1878–80) and al-Shām (1896–1909). There are no known comprehensive collections of any one of them beyond two short print-runs of Sūriye (1882–88, 1899–1902), which have been consulted. After 1908, Damascus saw the advent of private and daily newspapers, most importantly among them Muḥammad Kurd ʿAlī’s daily al-Muqtabas (1908–16, with repeatedly changing title) and Nāṣīf Abū Zayd’s al-ʿAṣr al-Jadīd (1908–12?), which are also included in the sample.

However, the press in the neighbouring city of Beirut published articles about and letters from Damascus as well as reprints of Damascene papers in almost every issue. I selected three major Beiruti newspapers—al-Bashīr (1875–1914, Jesuits), Lisān al-Ḥāl (1877–1914, Khalīl Sarkīs), and Thamarāt al-Funūn (1875–1908, Jamʿiyyat al-Funūn and ʿAbd al-Qādir al-Qabbānī)—based on the availability of surviving collections, a preference for long-running publications, and relative importance over other local newspapers. In addition, I consulted the surviving collections of Ḥadīqat al-Akhbār (1881–88, Khalīl al-Khūrī) and al-Janna (1879–84, Salīm al-Bustānī).

Secondly, my research on the genealogy of food riots across the Eastern Mediterranean also employs the periodical press as one of its main sources, adding cursory readings al-Ahrām (Alexandria, Cairo, 1876–), al-Iqbāl (Beirut, 1902–?), al-Ittiḥād al-ʿUthmānī (Beirut, 1908–?), al-Miṣbāḥ (Beirut, 1880–1904), al-Quds (Jerusalem, 1908–14). This sample expands the coverage to Aleppo, Baghdad, Beirut, Haifa, Hama, Homs, Jaffa, Jerusalem, Saida and Tripoli but also adds another bias on contentious gatherings, especially food riots, and times of political crisis and economic hardship.

Finally, my ongoing research project “Open Arabic Periodical Editions (OpenArabicPE)”
 produces digital scholarly editions of Arabic periodicals. The corpus comprises six fully searchable editions: Muḥammad Kurd ʿAlī’s journal al-Muqtabas (Cairo and Damascus, 1906–18, not to be confused with the newspaper al-Muqtabas mentioned above), ʿAbd al-Qādir al-Iskandarānī’s al-Ḥaqāʾiq (Damascus, 1910–12), Anastās Mārī al-Karmalī’s Lughat al-ʿArab (Baghdad, 1911–14), Muḥammad Rashīd Riḍā’s al-Manār (Cairo, 1898–1940), Anṭūn al-Jumayyil’s al-Zuhūr (Cairo, 1910–13), and ʿAbdallāh Nadīm al-Idrīsī’s weekly journal al-Ustādh (Cairo, 1892–1893).

In addition to the contextual meanings deduced from their usage, I employed a number of contemporaneous Arabic and Ottoman dictionaries, most important among them the first modern Arabic dictionary, Buṭrus al-Bustānī’s “Muḥīṭ al-Muḥīṭ” (1867–70),
 Saʿīd al-Khūrī al-Shartūnī’s “Aqrab al-Mawārid” (1889–93),
 and James Redhouse’s Ottoman-English dictionaries.

Legitimising the state: press reports on violence

The Ottoman state and its elites based their legitimacy to rule and exhort taxes on the provision and protection of general justice, safety of life and property, and public order (Ottoman: āsāyiş-i ʿumūmī, Arabic: al-rāḥa al-ʿumūmiyya) for all of its highly diverse subject populations. Within this framework, physical violence exercised by others than state agents always challenge the ruler’s political authority, from which arises the need to criminalize any such act and those involved therein. This introduces a distinction between legitimate force and illegitimate violence, even though the effects on the victims of such acts were equally and undistinguishable painful or lethal.

The importance of public order and tranquillity was enshrined in the various press and printing laws. The 1864 Law on Publications prohibited publishers from inciting crimes against public order or the security of the empire. It also stipulated bans for printing false news, as well as for transmitting them through reporting on other papers having done so—the decision as to the veracity of statements was tacitly left to the authorities.
 A short supplement, promulgated in September 1875, introduced further limitations and increased the period of suspension of publications for publishing false news, the use of offensive language, and for creating public excitement from up to one to one to three months.
 These regulations were in place until the Young Turk revolution of 1908 with the short interruption of the first constitutional period (1876–78). In July 1909, the new Law on Publications reintroduced the prohibition on publication of false news and of any news able to disturb public order.

Thus, Sūriye, the official provincial gazette, commenced every issue with a paragraph labelled “al-amn wa-l-rāḥa”, which never failed to assure the readers of perfect tranquillity.
 Publication of false news, disturbing public order, and causing anxieties (takhdīsh al-adhhān) were among the most commonly cited reasons in warnings and suspensions issued by the censors.

Newspapers reported extensively on violence and they did so within the overarching discourse on violence as indicator of failing state authority. We can distinguish three types of violence and corresponding editorial tactics of delegitimisation. The latter all legitimise the use of force against the perpetrators. As instances of failing authority, instances of violence are generally not reported on in much detail and articles tend to focus on the (re-)actions of the authorities. The three types of violence mirror the types of felonies provided by the Ottoman Penal Code of 1858:

1. Outright criminal violence against persons (bir şakhṣ) and property, which is dealt with according to the laws (state, religious, and customary law). Any such incidence could be turned into an affirmative incident, as long as state agents are portrayed as acting firmly and quickly to restore order and tranquillity. Thus, the newspapers are rife with reports on burglaries,
 theft,
 and murder,
 as well as police reports, which were frequently compiled into their own section.

2. Inter-communal violence as disrupting public order (āsāyiş-i ʿumūmī). Reports on such events are much less common than those on crime proper and were potentially more challenging to the prevailing order. Yet, if such violence was short-lived or if it was indeed subdued by state agents, coverage of these incidents could provide legitimacy for the pacifying and mediating state. This was most certainly the case in the violent battles in Damascus between the Greek Catholic of Bāb Tūmā and the Greek Orthodox from the Mīdān ignited by the burial of Mikhāʾīl al-Ṣabbāgh on a disputed graveyard in 1878
 or the clashes between Muslims from Qaymariyya and ʿAmāra and Christians from Bāb Tūmā in 1884.
 However, over the course of the next two decades reports cease to be published even in cases when the authorities took an active role in containing the violence, such as during the blood libel of Easter / Passover 1890.

3. Open rebellions against the state (devlet) and state agents (including mutinying officials and soldiers). Such incidents were rather rare and reports on them even less frequent. Usually the events reported on in full detail occur on the geographic and ethno-religious margins or outside the province. As with the other cases outlined above, the focus is on the response of the authorities. Reports on slaughtered villagers provide the legitimacy for calling out conscripts and despatching them to the scene of the violence in response. Thus, one is confronted with hundreds of reports on rebellious bandits among the Druze, the Bedouins, and the Circassian refugees (to a much lesser degree this is true for the Kurds) of the Ḥawrān, the Lajā, and the deserts to the East.
 In absence of any reports to the contrary, the city of Damascus emerged as the peaceful seat of the authorities.

Finally, one can observe a positive correlation between the distance—be it socially or geographically—of the violent action from the authorities and the frequency and details of the reports. The further away, the more reports can be found.

Editorial tactics

News reports employed four editorial tactics for dealing with the eminent problem of violent incidents: linguistic markers of social status or rather the absence thereof (i.e. “Muḥammad Ṭabbāgh” instead of “Muḥammad Efendi Ṭabbāgh”), explicit labelling as criminals (i.e. shaqī or “bandit”), obfuscation of the details of embarrassing events through the reference to an “incident” (ḥāditha), and, most importantly, not reporting at all.
1. No reporting

The first editorial tactic of not reporting on incidents whose occurrence was itself a direct challenge of state authority is as convincing as it is difficult to find empirical evidence for it. The most prominent example for such a “cover-up” is the conflagration of the Umayyad Mosque during roofing works in October 1893. For the next nine years, newspapers were rife with reports on rebuilding efforts and provided detailed accounts of rich Damascenes’ financial contributions to the iʿāne funding the restoration.
 The cause for all these efforts, however, was never mentioned.

Intercommunal violence, especially in Damascus after the blood libel of 1840
 and the civil conflict of 1860 that resulted in the destruction of the Christian quarter of Bāb Tūmā
 and led to increasing foreign influence in the region, was a particularly sensitive topic. Consequently, a blood libel on Easter / Passover 1890 was not covered by the local and regional press.
 Contentious gatherings targeting the state and its institutions were another obvious case for applying this editorial tactic, particularly when members of state institutions themselves raised demands in such a fashion. Mutinying soldiers voicing legitimate demands, such as payment of arrears in pay or discharge papers after their time in service expired, were especially dangerous to public order and therefore commonly went unreported. On the other hand, such events were precisely those that foreign consular agents would eagerly report home, which provides us with the necessary documentary traces.

The period under study saw a number of insubordinations and mutinies of soldiers. For Damascus, we know of at least three major incidents during the early twentieth century, which left no trace in the local and regional press. Arguably the most embarrassing episode took place in November 1900, when all officers of the corps of engineers employed at the Ḥijāz Railway project mutinied on account of not having received the promised double-pay only two months after the festive inauguration of constructions works on the occasion of ʿAbdülḥamīd II’s silver jubilee on the throne. To add insult to injury, they took the train to Damascus and managed to move across town unimpeded and set themselves up inside a well-known café.
 In 1902, mutinying troops occupied the telegraph office on the central Marja Square opposite the recently erected town hall (baladiyya). They succeeded in establishing direct and free-of-charge communications with the Yıldız Palace in Istanbul (i.e. the Sultan ʿAbdülḥamīd II) and called for the payment of arrears.
 Two years later, some one-hundred time-expired soldiers occupied the Umayyad Mosque for almost a week in a successful bid for their discharge papers.
 None of these events were mentioned in the regional press, and the provincial gazette Sūriye commenced its issue following the incident in 1900 with the customary statement that perfect tranquillity prevailed throughout the province.

Two other mutinies, however, were covered. On the night of 25 April 1877, gendarmes shot at someone walking along the Ṣāliḥiyya Road outside Damascus. Two people were wounded and subsequently arrested. As it turned out, they were reservists (redifs) from the battalion of Baalbek trying to desert. Some 200 of their comrades gathered on Marja Square in front of the government Serail the following day to demand the release of the wounded. They failed and most of the protestors were arrested upon their return to the barracks.
 The report’s unchallenged publication in Thamarāt al-Funūn might surprise at first sight: the soldiers had clearly reacted to Russia’s declaration of war and their imminent dispatch to the battle fields on 24 April. Following the declaration of war, the Ottoman authorities had also suspended the Press Law with an order that allowed the immediate suspension of any periodical without stating the cause. The news report, however, emphasised the illegitimate nature of the protestors’ demands and focussed on the authorities appearing ultimately victorious from the confrontation. It can thus be read as an example of the interdependent nature of the relationship between the state and the press and as an attempt to shore up support for the political authorities in times of crisis.

The second mutiny reported in the press took place under completely changed political circumstances. The Young Turk Revolution had reinstated the constitution in 1908, followed by a short period of almost perfect freedom of press that saw the emergence of daily newspapers in Damascus. After the attempted coup of 1909, the CUP engaged in renewed and increasingly effective measures of direct pre-publication censorship, but the press was now ready to test the boundaries of the permissible and to openly align with oppositional movements. Thus, al-Muqtabas reported how almost to the day nine years after the 1904 mutiny some 150 time-expired redifs from the battalion of al-Nabk followed the example of their predecessors and again successfully occupied the Umayyad Mosque in demand for discharge papers on 19 June 1913.
 However, despite of the severity of their actions, the news was relegated to a brief summary on page three.

2. Generic terms and ambiguity in reporting: the incident

Both terms for “incident” used to obfuscate potentially threatening events—ḥāditha and wuqūʿāt—derive from roots, which also supply the broadest and most neutral references to “events”: ḥawādith and waqāʾiʿ. These were used in section headers, such as al-hawādith al-maḥalliyya, al-ḥawādith al-dākhiliyya or waqāʾiʿ al-wilāya, by almost every newspaper.

The term ḥāditha (pl. ḥawādith) was extremely flexible in its application to all sorts of unpleasant—that is embarrassing for the authorities—and catastrophic “incidents”. Dictionaries provide the meaning of “event” and “incident” with the connotation of “accident” and “mishap”. The gravity of incidents thus labelled ranges from the 1860 massacres, the destruction of the Bāb Tūmā quarter, and the ensuing civil strife in Mount Lebanon
 to the seemingly petty crime of burglary and to accidents such as collapsing roofs and devastating fires. In some instances, one can observe a progression from explicit descriptions of events to the obfuscating “incident”. Thus, the first account on a mass escape of 60 prisoners from the jail at the citadel of Damascus in 1882 reads that they had gathered and forced the gates open (tajammaʿū wa-kasarū al-bāb).
 The second report only stated that they fled (farra),
 and finally, about a month later, the riot is referred to as “the day of the murderous incident” (yawm ḥādith al-qatīl).
 On another occasion, a khilāf led to a mushājara, which was later referred to solely as ḥāditha.
 It is important to note most articles provide a lot of information on the “incident” in question, even though they tend to not label it more specifically. Thus, we read about escaping prisoners, protesting people, injuries and casualties, while newspapers carefully avoided explicitly calling such ḥādithas what they were: “riot”, “rebellion”, “strife”, “demonstration” etc.

Violent incidents labelled as ḥāditha form only a small fraction of all articles dealing with violence. But whereas the latter show a rather equal distribution across geographic locations, including the major urban centres of Bilād al-Shām and Damascus itself, the former are situated to the East, South, and North of the administrative centre and at the fringes of the province. In the ensuing section, I will also provide some examples for the application of ḥāditha to other events potentially threatening public order.

Fitna, fasād, and thawra
The obvious terms to look for in case of violent contentions and civil strife are fitna and fasād. As such, fitna has a long tradition to label civil strife and infighting that threatens the core of social order.
 al-Bustānī explains that fitna denotes (in)fighting and murder over differences (ikhtilāf) of opinion among the people (al-nās).
 As an act and as social constellations, fitna cannot possibly be looked upon favourably. Thus, scholarly literature and accounts somewhat more contemporaneous to the events use fitna as a label for the 1860 massacres in Damascus and the ensuing civil strife.
 Various scholars observed a similar Ottoman preference for the label of fitne, when it comes to open rebellion against the state, particularly mutinies.
 Yet, contrary to Reinkowski’s observation that fitna and fesād were the preeminent terms for open rebellion in the Ottoman discourse on deviant social behaviour, both are extremely rare in descriptions of violent incidents within my sample.
 Unlike the Ottoman usage of fesād, the Arabic fasād found in news reports and opinion pieces seems to have been almost exclusively reserved for corruption, fraud, and misconduct of state agents. One could go as far as to assert that such behaviour did indeed challenge state authority in its claim to provide justice and security to its subjects, but open rebellion is mostly off the canvas. I could only establish one occasion on which fasād referred to a rebellion, namely the attempted coup d’état of 1909, and even here the focus is probably more on the malfeasance of its proponents.

An escalating triad of ḥāditha, fitna and, occasionally, thawra can be repeatedly found in reports on prolonged revolts and secessionist wars against the Ottoman state in far-away regions of the empire. Thawra for describing upheaval, revolt and revolution was a rather recent introduction into the political vocabulary. Even though thawra had acquired the meaning of revolution and was used in acclamatory fashion for revolutions abroad, it carried negative connotations of disturbances to the established order and public peace similar to fitna, which is probably best illustrated by the choice of inqilāb for the Young Turk Revolution of 1908.
 Reporting on the Balkan Wars of 1876–78 with the revolts in Herzegovina, Bosnia and Bulgaria commenced with articles on the ḥādithat Harsuk
 and progressed to al-fitna.
 The Albanian revolt of 1910 and the Yemeni rebellion of 1911 both began as fitna
 and developed into a thawra.
 Small-scale Armenian rebellions of 1890 and 1898 in Istanbul were exceptions to this rule and labelled thawra right away.
 The attempted restorative coup d’état of 1909 against the constitutional monarchy was similarly reported as “the revolt of Istanbul” (thawrat al-Astāna).
 In this regard, our corpus confirms Ayalon’s findings based on his readings of periodicals dating mostly to the 1860s and 1870s that fitna was used to label all sorts of separatist rebellions against the Ottomans in Bulgaria, Crete, and Armenia, as well as various revolutions in Western Europe or anti-British protests in Ireland in 1881.

Local uprisings against the Ottoman state of Druze and, to a lesser extent, Bedouin and Circassian populations in the Ḥawrān and Kerak to the south of Damascus also warranted the label fitna. During two periods of violent uprisings, in 1879–81 and 1909–11, we find repeated references to fitnat Ḥawrān.
 In 1910, the Druze revolt escalated into a thawra in newspaper parlance.
 However, compared to the sheer mass of reports on developments in the Ḥawrān—covered in almost every newspaper issue over several years and commonly labeled the “Ḥawrān Question” (masʾalat Ḥawrān, al-masʾala al-ḥawrāniyya or just hādhihi al-masʾala) —such escalating labels are extremely rare. It was particularly the Bedouin attack on the town of Kerak at the southern periphery of the province of Syria and the ensuing military campaign during the winter 1910/11 that was covered as fitnat al-Karak.
 On the other hand, during the Druze rebellion of the mid-1890s that was ended by a military campaign and culminated in a victory parade of shackled prisoners in Damascus,
 such labels were carefully avoided. This difference is probably best explained by the Ottoman victory having been far from certain. Damascenes repeatedly panicked in their fear of an imminent Druze attack on the city itself.

In the context of urban life, terms for open rebellion are exceedingly rare: The violent food riots in Homs and Hama in mid-August 1910 are the only instances when contentious gatherings that started as a ḥādithat Ḥimṣ and ḥādithat Ḥamāh were labelled fitna and thawra.
 Unlike other incidents of food riots, the events in Hama and Homs turned violent and saw physical assaults of officials that culminated in the retreat of the state from public places, albeit only for a few hours, which might have been the main reason for labelling the events as a thawra. Yet, Lisān al-Ḥāl from Beirut acknowledged that this revolt against the established order was based on legitimate demands by calling the food riot in Homs “a rebellion of empty stomachs” (thawrat al-buṭūn al-fāghira).
 Otherwise, thawra in the sense of either “rebellion” against an oppressive regime or as political “revolution” was reserved for events outside the Ottoman Empire.

The triad of ḥāditha, fitna and thawra confirms the trend to relegate violence to the margins (as perceived from the place of publication of a periodical). After the intercommunal violence and massacres of 1860, the provincial centres of Beirut and Damascus appeared clean of any civil strife, except for two incidents. The danger of the looming flames of civil strife (nār al-fitan) erupting from a violent contention was mentioned in reports on the 1878 clashes (nizāʿ) between Greek Orthodox and Greek Catholics in Damascus surrounding the burial of Mikhāʾīl al-Ṣabbāgh.
 The other occasion was the Rashīd Riḍā Affair in Damascus of late October 1908. The Islamic reformer Riḍā was housed by friends closely associated with the CUP and gave a number of lessons at the Umayyad Mosque. There he was confronted by the popular ʿālim Ṣāliḥ al-Tūnisī who defended the supplication of saints against allegations of shirk. The original argument attracted large crowds, and al-Tūnisī was briefly arrested. Only few months after the constitutional revolution, this step ignited a (carefully orchestrated) revolt against the new regime.
 A local observer, writing for Lisān al-Ḥāl in Beirut, saw the first signs of fitna looming at the horizon,
 when crowds were rallied from the Mosques with a call to free al-Tūnisī and end the new regime’s attack on religion. They marched to Marja Square, where they stormed the Serail in search for the already-released al-Tūnisī and shouted slogans against the CUP and the constitution. The incident is a clear case of rebellion against the Ottoman state at the centre of a major province and the seat of one of the Ottoman Armies. Thus, the press, followed the established practice of threading the line with reporting it as a ḥāditha.

Further ambiguity

Ḥāditha was frequently accompanied by similarly ambiguous terms in reports on contentious gatherings. I already mentioned masʾala (“question”) and its use for labelling larger events that transcended an individual incident. One could say that one or more ḥādithas would develop into a masʾala if the authorities did not manage to solve the issue quickly enough.

Another application of the same editorial tactic can be observed in the very term for contentious gatherings itself. The press most commonly referred to ijtimāʿ, a “gathering” in its most general sense. Thus, one encounters the following reports on food riots: “all the poor women gathered”
 in Damascus in March 1878. In August 1908, “a large crowd of poor and destitute gathered”
 in front of the Serail in Beirut.
 Similar descriptions were used for a protest of Algerian refugees who had assembled at the same location in January 1910
.

Yet, ijtimāʿ had no negative connotation per se.
 This is attested to by the myriad of reports on affirmative public rituals that also employed variants of the root j-m-ʿ.
 The reports on the food riot in Damascus in 1910 illustrate the case in point: On 2 July, a crowd of poor women and men assembled in front of the Serail 
 after barkers had roamed the city calling on the people to join the demonstration (ijtimāʿ).
 Two days later, the Vali summoned the dignitaries and nobles of the town and informed them that, despite the general right to assemble (ḥaqq al-ijtimāʿ) granted by law,
 such public assemblies (ijtimāʿ) as the day before yesterday were illegal because they caused harm to the homeland (iḍrār ʿalā al-waṭan).

Violent contentious gatherings not addressing the state

Newspapers and other contemporary Arabic sources employ a variety of synonyms for violent contentions in which a group of persons makes a claim on at least one person outside their own group. In the order of frequency these are: munāzaʿa / nizāʿ, mushājara, khiṣām, ikhtilāf, ghazwa, taʿaddiyāt, munāwasha. All of these might fall into the category of felonies against public order (āsāyiş-i ʿumūmī) as specified by the Ottoman Penal Code of 1858 and were thus criminalised. The people involved in them were commonly subjected to various forms of state-sponsored violence exercised by police, gendarmerie, and the military.

Within my sample munāzaʿa and its derivatives (nizāʿ, tanāzuʿ) are the most commonly employed terms for violent contentions. Even though it is regularly used in conjunction with mushājara, munāzaʿa tended to denote a more violent contention than the former.
 Thus, the above-mentioned intercommunal violence surrounding the burial of Mikhāʾīl al-Ṣabbāgh in 1878 was labelled munāzaʿa
 and nizāʿ.
 As “ordinary” quarrels (munāzaʿāt ʿādiyya), i.e. without weapons being used, the term is part of the official vocabulary and the crime statistics irregularly published by the official gazette and—as reprints—in the private press.
 At least in one case nizāʿ was used figuratively to describe the efforts of the fire brigade in extinguishing the fire that destroyed Sūq al-Khūja on 28 June 1901.
 The Ḥawrān is again the most referred to area,
 while there is slight tendency towards a focus on the large suburbs of Mīdān
 and Ṣāliḥiyya for reports on quarrels within Damascus itself.

A mushājara tended to involve larger groups of people.
 Again the geographical distribution of events is telling: first and foremost mushājaras took place in the Ḥawrān,
 followed by other Sancaks of the province, the villages surrounding Damascus, and finally the quarters of Ṣāliḥiyya,
 Shāghūr,
 Maʾdhanat al-Shaḥm,
 and Mīdān.
 Thus, in December 1882 a mushājara ensued when Abū Rāghib, the mukhtār of the Ṣāliḥiyya quarter took some men at night and tried to apprehend alleged tobacco smugglers and their contraband just outside his quarter. The incident (ḥāditha) resulted in Abū Rāghib being shot dead, and some people claimed that ʿAbduh Efendi, the head of the police, was replaced for failing to arrest his murderers.
 Such ousting of officials for failing to prevent a mushājara is affirmed by other events.
 In another incident about a month after the Young Turk Revolution a mushajara took place when Qānis al-ʿĀbid, a notable of Damascus and staunch supporter of the old regime, rode the tramway down to the Mīdān. As always, he did not have a ticket, but this time the conductor dared to ask him to pay for his ride arguing for the general equality of all Ottomans. al-ʿĀbid, however, dealt the conductor a heavy blow and threatened to kill the driver with a pistol he drew from his pocket if the tramway did not continue its journey. The men obliged. That evening, armed people, led by members of two other notable families (al-Mahāyinīs and al-Muftīs) attacked tramways on their way south along Mīdān Road and robbed ticket boxes as well as money. Due to the social importance of the perpetrators, the Vali himself, accompanied by the commander of the gendarmerie, went to the Mīdān and put their family homes under curfew.

Reports on such violent incidents were deemed highly contentious in themselves. This is illustrated by an episode in 1885. In what was to become its final issue, al-Janna published an article allegedly reporting that a violent contention (called both mushājara and munāzaʿa) had taken place in Damascus. Other papers mentioned this article, but without quoting any of its contents (which was an otherwise common practice). The official paper printing denials and the censor banning al-Janna from publication equally avoided any details.

We do not know what al-Janna had written and if it were indeed false news, as the censor claimed.
 The episode shows, however, that at a moment of extreme stress for the Ottoman authorities, with rebellions in Eastern Anatolia and Yemen, with large numbers of troops being drafted and sent off to the theatres, with no Vali of Syria in place, and leading officials having been equally replaced, they were strong enough to effectively prevent potentially contagious news from being spread.

Other terms for violent contentions, such as khiṣām (dispute), mushāghaba (riot), munāwasha (clashes) or faẓāʿa (atrocity) occur only sporadically. The events surrounding the burial of Mikhāʾīl al-Ṣabbāgh were repeatedly labelled khiṣām
 as was a quarrel emanating from one of the celebratory demonstrations after the restoration of the constitution in 1908.
 Otherwise, khiṣām is another term for denoting violence between Druze, Bedouins, and troops in the Ḥawrān.
 I have only come across a few references to faẓāʿat and munāwasha. The former is used as the title of a report on Druze shaykhs in the Ḥawrān, who allegedly exercised their own justice by pouring petrol over an acknowledged criminal (mujarrim), setting him on fire, and subsequently stoning him to death.
 The latter occurs in a short generic note on events in Damascus
 and we can infer from the dating that it must refer to a street row between Christians and Muslims in al-Qaymariyya and Bāb Tūmā in July 1884 which remained otherwise uncovered in the press. It is also found in reports on violence in the Ḥawrān and surrounding areas.

Other calamities

Finally, it ought to be noted that the tactic of using the generic label of ḥāditha to avoid embarrassing the powers that be through explicit reporting was not limited to targeted violence between people or groups of people.

Accidents reported as ḥāditha were mostly incidents of collapsed houses and roofs, trapping and killing the people underneath the rubble, or they were related to modern technology, such as railways and later electric tramways. As in the case of violent incidents, they form only a small portion of all reported accidents and tend to be the gravest and most lethal of their kind. Thus one reads about the wooden roof of Sūq Bāb al-Qalʿa caving in right after people returned from the Friday prayers,
 a Khān collapsing in Shāghūr and another in Maʾdhanat al-Shaḥm, each killing 22 people inside,
 a collapsed school in Bāb al-Sarīja killing 11 pupils,
 and people, especially children along the Mīdān Road, getting maimed and killed by the tramway
 or falling electric wires.
 These accounts unanimously criticize the municipality or municipal officials for having neglected their duties of supervision, while praising high-ranking provincial officials, such as the Vali, the commander of the gendarmerie, or the commander of the 5th Army Corps for their steadfast and efficient actions. Thus, the challenging effect for the ruling authorities is mitigated through the diversion of the critique from the Ottoman state and its ideology at subordinate administrative bodies and the practice of governing.

With regard to fires reported as ḥāditha there is no general tendency observable. Some of these fires were among the most devastating in Damascus at the time, such as the conflagration of some 270 houses in the recently erected Sūq al-Khūja and the eastern section of the Sūq al-Ḥamīdiyya (formerly Sūq al-Arwām) in 1901 (under the headline of ḥādithat al-Shām)
 and a fire in the vicinity of the Umayyad Mosque threatening the recently restored building in 1906.
 Other incidents hit real-estate properties of the highest local dignitaries, such as the fires destroying the houses of ʿAbdallah Muʾayyad Pasha in Ṣāliḥiyya
 and of Aḥmad Pasha al-Shamʿa in al-Qanawāt.
 Yet, only a very small number of all conflagrations were labelled ḥāditha, some of the most destructive fires were not called such
, and the conflagration of the Umayyad Mosque in 1893 was not reported at all.

3. Explicit labels

Perpetrators of criminalized violence were frequently labelled “criminals” (arbāb al-jarāʾim
 or with reference to their specific crimes). This is particularly true for violent felonies against individuals, which were not deemed as potentially threatening public order. But as a general rule, news reports framed perpetrators of illegitimate violence with a generic application of the term “bandit”.

Shaqī (pl. ashqiyāʾ , Ottoman: şaḳī, eşḳıyā) was the most common marker to designate someone as a criminal, bandit, brigand, villain, evildoer, ruffian, or rebel, without so much providing any precise information on the nature of his contraventions of the laws and norms. As such the term was well established in both Arabic and Ottoman at the time and readily available to denounce all sorts of contentious claims as illegitimate banditry.
 Maurus Reinkowski and İlber Ortaylı observed the Ottoman preference for belittling the ambitions of the secessionist Greeks and Montenegrins through simply labelling them “robbers”, eşḳıyā.
 Within my sample, the terms are particularly common in reports on the Bedouin, Druze, and Circassians populations of the peripheral areas of the province, compounding violence against individuals, other population groups, and violently pursued political claims on the authorities into a generic nexus of “banditry”. Thus a phrase such as ithnayn min ashqiyāʾ ʿashīrat banī ṣakhr deliberately leaves it to the readers to decide whether the two persons in question belonged to the bandits among the Banī Sakhr or whether they belonged to the bandits that are the Banī Sakhr.
 One opinion piece from Damascus in March 1881 was tellingly titled al-waṭan wa ashqiyāʾ al-durūz, i.e. the homeland and the Druze bandits.
 During the Druze rebellions of 1895/96 and 1910/11 and while newspapers avoided the terms fitna and thawra for the former, variations on ashqiyāʾ al-durūz and ashqiyāʾ al-jabal became the quasi-standard for reporting violence south of Damascus.

Similarly, Reinkowski argues that a dichotomy of a civilised centre and barbarous savages on the peripheries, often delegitimized as the morally unsound eşḳıyā, becomes eminent in the language of the imperial centre.
 This linguistic practice did not end with the Ottomans. The application of “banditry” to the same areas and groups of the population, namely Druze and Bedouins in the Ḥawrān, continued during the Great Revolt and the French Mandate.

Literature on “banditry” commonly provides and adheres to a distinction between urban and rural phenomena.
 For the longue durée of the Ottoman Empire, Yesilgöz and Bovenkerk introduce the linguistic distinction between the urban and the rural rebel-cum-bandit, with the former being called ḳabaḍāyı and the latter şaḳī.
 Khoury mentions the qabaḍāy, or neighbourhood-gang leader, as giving the nationalists the decisive edge in competition for clientele.
 Yet within my sample, the qabaḍāy were never mentioned, while some ashqiyāʾ stem from among the urban dwellers.

In addition to reports on the Ḥawrān, allusions to ashqiyāʾ can be found for almost every quarter of Damascus. Among those, the more peripheral quarters (various combinations of remote, poor, and ethnically different) of Ṣāliḥiyya and al-Akrād,
 Shāghūr,
 and Mīdān
 are the most commonly mentioned. The al-Qāsimīs note in the entry on guards (ḥāris) in their dictionary of Damascene trades that these men guard the Suqs and alleys neighboured by ashqiyāʾ.
 A report in Ḥadīqat al-Akhbār even accused some of these guards as being ashqiyāʾ themselves.

4. No honorific titles

The most prominent and immediately recognisable tool to delegitimise persons through linguistic markers was to strip them of all honorific and formal titles and salutations. Thus, no person suspected or accused of criminal actions and, in extenso, violent acts is found to be introduced as Efendi, Bey, Khawāja, Sayyid, Āghā etc., nor is he—and, in very rare occasions, she—addressed with ʿizzetli, rifʿetli, ḥażeretli, saʿadetli etc. This is particularly striking as in every other context the diligent application of this highly nuanced ontology of social hierarchies was the most prominent feature of news reports.
 Even though some of these titles were purely honorific, the right to vote for the municipal council depended upon them. Such a tactic is congruent with a discourse on crime as delegitimising the Ottoman ancien régime and its socio-spatial order. This order was based on social positions being defined through their relation to each other and the ruling centre.
 Any challenger of the established order, or “criminal” within the hegemonic discourse, was, therefore, to be denied this very positionality.
 Such treatment is also, again, congruent with the Penal Code of 1858 (art. 3, 29–31), which specified the deprivation of all titles, public functions, and civic rights as one of the punishments for felonies.

The consistency of applying this tactic is documented by a report on the deposed Sultan ʿAbdülḥamīd II, who, while being in exile in Salonica, was named only as ʿAbd al-Ḥamīd, despite all members of his entourage carrying at least an Efendi in their names, including his four-year-old son, ʿAbdallāh Efendi.

Conclusion: Ottoman urban identity

This paper investigated the editorial tactics, which the periodical press of Beirut and Damascus between 1875 and 1914 applied for reporting “incidents” (ḥāditha)—events that had the potential to threaten political legitimacy of the empire and to stir fear and anxiety (takhdīsh al-adhhān) among its population—through the approach of conceptual history. The approach is based on the observation that contrary to the common trope of Ottoman censorship as being highly effective and repressive during the reign of ʿAbdülḥamīd II until the Young Turk Revolution, outright censorship cannot explain the observable evidence of news reporting. Instead, one has to historicise legal norms and censorship practices and investigate the way individual titles were produced, how their publishers, editors, and authors were intertwined into the social fabric at specific locations and particular moments in time, and to do so through a combination of close and distant reading of the material evidence. Computational distant reading, for reasons beyond the scope of this paper, is hampered by a neo-colonial absence and the state of existing digitised cultural heritage from (historical) societies of the Global South. Nevertheless, close reading a large number of newspaper and journal issues leave me confident in establishing larger linguistic patterns while carefully avoiding numerical or statistically unsound claims. This essay documented the use of peculiar editorial tactics—namely not reporting at all, vagueness in reporting events as unspecified “incidents”, the liberal application of derogatory and delegitimising labels, such as “bandit”, and the removal of all honorific addresses and titles. Instead of explicit censorship, we encounter cases of implicit self-censorship based on the shared understanding of the relationship between the press and the state in their pursuit of a common modernising project.

The discourse on violence in the news reports from and on Damascus and its surroundings also provides insights into the making of a specific (and idealized) idea of an urban identity set against a violent “other”, as well as into a particularly thorough Ottoman partisanship. The locus of the civilized, progressive, and essentially peaceful urban centre’s “other” are the fringes and margins of Ottoman society.
 Geographically, these margins are mostly located to the South and the deserts of the East, the Lajā, and most prominently the Ḥawrān (including Jabal Durūz, Jabal Ḥawrān, and Qunayṭra). These areas are of a vexing duality of a distant-present and a known-unknown: on the one hand and for most townspeople they were as far away as any other place they had never been to. On the other, they were highly present in every-day stories. Socio-ethnically, the loci of violence are Druze, Bedouins, and Circassians. The opposition between the sedentary urban population and the villains from the periphery culminates in a linguistic dichotomy of the populace (al-qawm) and the Bedouins, with the authorities and elites having the duty to protect the former from the latter.
 This othering of Bedouins and Druze, as well as the Ḥawrān also becomes evident by looking at the numbers of newspaper articles referring to these two groups. Only one third of all articles referring to Bedouins and Druze, did so in non-violent contexts. Linguistically, violently articulated political claims are marginalized through criminalization, obfuscation, and concealment as outlined above. All three aspects, geographic, socio-ethnic, and linguistic marginality, can be summarized in the fictitious label of Muḥammad al-Ṣabbāgh min ashqiyāʾ al-jabal. As such, this discourse on violence closely resembles a colonial(izing) discourse and is structured by the ideology of linear progress from violent barbarism to peaceful modernity as well as by a dichotomy of civilized cities set in a savage and dark countryside.
� There is a plethora of scholarship on the Ottoman modernising project and emerging middle classes. See, for example, Toufoul Abou-Hodeib, A Taste for Home: The Modern Middle Class in Ottoman Beirut (Stanford: Stanford University Press, 2017); Wael Abu-’Uksa, Freedom in the Arab World: Concepts and Ideologies in Arabic Thought in the Nineteenth Century (Cambridge: Cambridge University Press, 2016), 50–83; Cem Emrence, Remapping the Ottoman Middle East: Modernity, Imperial Bureaucracy, and the Islamic State (London: I.B. Tauris, 2012); Keith David Watenpaugh, Being Modern in the Middle East: Revolution, Nationalism, Colonialism, and the Arab Middle Class (Princeton: Princeton University Press, 2006); Jens Hanssen, Fin de Siècle Beirut: The Making of an Ottoman Provincial Capital (Oxford: Clarendon Press, 2005); Benjamin C. Fortna, Learning to Read in the Late Ottoman Empire and the Early Turkish Republic (Houndmills: Palgrave Macmillan, 2011); Stefan Weber, Damascus: Ottoman Modernity and Urban Transformation, 1808-1918, Trans. Stephen Cox, vol. I (Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2009); Nadir Özbek, “‘Beggars’ and ‘Vagrants’ in Ottoman State Policy and Public Discourse, 1876-1914”, MES 45:5 (2009), 783–801,https://doi.org/10.1080/00263200903135570; Felix Konrad, “‘Fickle Fate Has Exhausted My Burning Heart’: An Egyptian Engineer of the 19th Century Between Belief in Progress and Existential Anxiety.”, WI 51:2 (2011), 145–87,https://doi.org/10.1163/157006011X573482; Lucie Ryzova, L’effendiyya ou la modernité contestée, (Cairo: Cedej, 2004); Haris Exertzogluo, “The Cultural Uses of Consumption: Negotiating Class, Gender, and Nation in the Ottoman Urban Centers During the 19th Century”, IJMES 35 (2003), 77–101,https://doi.org/10.1017/S0020743803000047.


� A particularly good example is the constant stream of complaints about the state of streets in every newspaper I have seen: from never ending road works, to streets that were never really straight, sufficiently wide to accommodate all traffic or built to the latest fashion, to streets full of trash and sewage (both literal and metaphorical); e.g. Lisān al-Ḥāl 1079, 19 Jul. 1888, 3–4; al-Janna 1369, 11 Feb. 1884, 3–4; Lisān al-Ḥāl 1225, 21 Apr. 1890, 3; al-Bashīr 1419, 15 Jan. 1900, 3; al-Bashīr 1802, 22 Apr. 1907, 2; al-Muqtabas 3, 19 Dec. 1908, 3; al-Muqtabas 26, 19 Jan. 1909, 2; al-Muqtabas 448, 15 Aug. 1910, 3; al-Muqtabas 722, 6 Jul. 1911, 3; al-Quds 330, 3 Jan. 1913, 4; al-Quds 346, 9 May 1913, 3.


� My choice of “tactics” for describing the quotidian practices of weak actors is influenced by Michel de Certeau, The Practice of Everyday Life, Trans. Steven Rendall (Berkeley: University of California Press, 1988).


� See our dataset on all Arabic periodicals published until 1929 for detailed statistics; Adam Mestyan, Till Grallert, and et al., Jarāʾid: A Chronology of Arabic Periodicals (1800-1929), v. 1.0, (Zenodo, 29 Dec. 2020), � HYPERLINK "https://doi.org/10.5281/zenodo.4399240" \h �https://doi.org/10.5281/zenodo.4399240�.


� E.g. Ami Ayalon, “Modern Texts and Their Readers in Late Ottoman Palestine”, MES 38:4 (2002), 17–40, https://doi.org/10.1080/714004491, 18. Caesar Farah, “Censorship and Freedom of Expression in Ottoman Syria and Egypt”, in Nationalism in a Non-National State: The Dissolution of the Ottoman Empire, Ed. William W. Haddad and William Ochsenwald (Columbus: Ohio State University Press, 1977), 151–94 is a pertinent example for Bilād al-Shām. For one of the earliest examples of this narrative see Ahmet Emin Yalman, The development of modern Turkey as measured by its press (New York: Columbia University, 1914), especially 64-66. Ebru Boyar, “The Press and the Palace: The Two-Way Relationship Between Abdülhamid II and the Press, 1876-1908”, BSOAS 69:3 (2006), 417–32, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1017/S0041977X0600019X" �https://doi.org/10.1017/S0041977X0600019X� provides a meticulously documented revisionist article on the Young Turk and early republican historiographic narratives. Benjamin C. Fortna, “Reading Between Public and Private in the Late Ottoman Empire and the Early Turkish Republic”, Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East 30:3 (2010), 571, � HYPERLINK "https://doi.org/ftsvvj" \h �https://doi.org/ftsvvj� provides similar evidence.


� For the legal history see Boyar, “The Press and the Palace”, 20–22; Till Grallert, “To Whom Belong the Streets? Property, Propriety, and Appropriation: The Production of Public Space in Late Ottoman Damascus, 1875-1914”, PhD Thesis, Berlin: FU Berlin, 2014, 45–49, 62–63. Donald J. Cioeta, “Ottoman Censorship in Lebanon and Syria, 1876-1908”, IJMES 10 (1979), 167–86, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1017/S0020743800034759" �https://doi.org/10.1017/S0020743800034759� and Ami Ayalon, The Press in the Arab Middle East: A History (New York: Oxford University Press, 1995) ignore legal developments and paint a rather static picture.


� “Ḫaṭṭ-ı hümāyūn ve ḳānūn-ı esāsī” ([Istanbul]: Maṭbaʿa-yı ʿĀmire, 1876), sec. 12. This was announced in (al-Bashīr 1870, 10 Aug. 1908; al-Bashīr 1871, 17 Aug. 1908; Lisān al-Ḥāl 5789, 14 Aug. 1908).


� BOA, DH Mkt 1280/18, File, 13 Aug. 1908; BOA, DH Mkt 1298/31, File, 20 Sep. 1908; BOA, DH Mkt 2614/97, File, 25 Sep. 1908.


� Such efforts to reign in on the press were opposed by newly-established journalists’ unions throughout the empire. They led to demonstrations in Istanbul and co-ordinated series of articles in the Beiruti press. The authorities, in turn, took to raiding the offices of Lisān al-Ḥāl; e.g. Lisān al-Ḥāl, 6113, 4 Sep. 1909; Lisān al-Ḥāl 6114, 5 Sep. 1909; Lisān al-Ḥāl 6117, 9 Sep. 1909.


� “Maṭbūʿāt ḳānūnu”, in Düstur, vol. 1 (Istanbul: Maṭbaʿa-yi ʿOŝmaniye, 1913), 395–403. Art. 12 of the constitution was amended to state that the press was free of supervision before printing; Adrien Biliotti and Ahmed Sedad Bey, trans., “Charte constitutionelle du 7 zilhidjé 1293/1876 modifiéee le 5 chaben 1327-8 août 1325/1909”, in Législation ottomane depuis le rétablissement de la Constitution 24 Djemazi-ulahir 1326 - 10 juillet 1324/1908, vol. 1 (Paris: Jouve, 1912), 339.


� Thus, the Damascene newspaper al-Muqtabas continued publication as al-Umma during a suspension in 1910 and as al-Qabas in 1913. In Beirut, al-Mufīd changed its title in a quick succession to Ṣadā al-Mufīd, Lisān al-ʿArab, al-Fatā al-ʿArabī, and Fatā al-ʿArab before its ultimate suspension in July 1914. See Eliezer Tauber, “The Press and the Journalist as a Vehicle in Spreading National Ideas in Syria in the Late Ottoman Period”, WI 30 (1990), 176–77, https://doi.org/10.1163/157006090X00084; Ayalon, The Press, 68; Grallert, “To Whom Belong the Streets”, 64–65.


� Periodicals were required by law to publish warnings and suspensions issued by the authorities. A dataset based on Ciota’s “Ottoman Censorship” and my own periodical readings, including a high-resolution plot of fig.1, is openly available at � HYPERLINK "https://doi.org/10.5281/zenodo.6045569" \h �https://doi.org/10.5281/zenodo.6045569�.


� al-Bashīr 1162, 30 Jan. 1895; al-Bashīr 1163, 6 Feb. 1895; Thamarāt al-Funūn 1013, 21 Jan. 1895 and following issues.


� Implementation is established by confirming a corresponding gap in the publication schedule or reports on republication after being suspended.


� Ami Ayalon, “Sihafa: The Arab Experiment in Journalism”, MES 28:2 (1992), 264, https://doi.org/10.1080/00263209208700900; Donald J. Cioeta, “Thamarāt al-Funūn, Syria’s First Islamic Newspaper, 1875-1908”, PhD Thesis, Chicago: University of Chicago, 1979, 51; Ayalon, “Modern Texts”, 31–33.


� On literacy in the Ottoman and post-Ottoman world see Ami Ayalon, Reading Palestine: Printing and Literacy, 1900–1948, (Austin: University of Texas Press, 2004); Fortna, Learning to Read.


� C.f. Boyar, “The Press and the Palace”.


� Fīlīb dī Ṭarrāzī, Tārīkh al-ṣiḥāfa al-ʿarabiyya, (Beirut: al-Maṭbaʿa al-Adabiyya, 1913) 1/56–60, 102–05; Luwīs Shaykhū, Tārīkh al-ādāb al-ʿarabiyya fī al-rubʿ al-awwal min al-qarn al-ʿishrīn, (Beirut: Maṭbaʿat al-Ābāʾ al-Yasūʿiyīn, 1926), 28–29; Yūsuf Asʿad Dāghir, Maṣādir al-dirāsa al-adabiyya, 2 vols (Ṣaydā: al-Maṭbaʿa al-Mukhliṣiyya, 1950), 344–47; Khayr al-Dīn Ziriklī, al-Aʿlām: Qāmūs tarājim li-ashhar al-rijāl wa-l-nisāʾ min al-ʿarab wa-l-mustaʿribīn wa-l-mustashriqīn, 4th ed. (Beirut: Dār al-ʿIlm li-l-Malāyīn, 1979), 2/316; Yūsuf Ilyān Sarkīs, Muʿjam al-maṭbūʿat al-ʿarabiyya wa-l-muʿarraba, (Miṣr: Maṭbaʿat Sarkīs, 1928) 1/745–46; Grallert, “To Whom Belong the Streets”, 49–51, 66–69, 87–88; Fruma Zachs, “Building a Cultural Identity: The Case of Khalīl al-Khūrī”, in From the Syrian Land to the States of Syria and Lebanon, Ed. Thomas Philipp and Christoph Schumann (Würzburg: Ergon, 2004), 27–39.


� Establishing the end of a periodical is incredible hard as they tend to fizzle out; c.f. Yvonne Albers, “Die Zeitschrift als Krisengenre: Mawāqif (1968-1994). Eine Biografie”, PhD Thesis, Marburg: Philipps-Universität Marburg, 2020, 307–09. Dates provided in this paper are based on our data set for Project Jarāʾid, which represents an on-going shared scholarly effort; Adam Mestyan and Till Grallert, “Jara’id: A Chronology of Arabic Periodicals (1800-1929). 2020 Edition”, 2020, � HYPERLINK "https://projectjaraid.github.io/" \h �https://projectjaraid.github.io/� (accessed 19 Nov. 2020); Mestyan, Grallert, and et al., “Jarāʾid”. This data set also includes information on known (and confirmed) holdings.


� dī Ṭarrāzī, Tārīkh al-ṣiḥāfa al-ʿarabiyya, 2/198–99; Sarkīs, Muʿjam, 2, 1388–89; Ziriklī, al-Aʿlām, 3/118; Mihyār ʿAdnān al-Mallūḥī, Muʿjam al-jarāʾid al-sūriyya 1865-1965 (Damascus: al-Ūlā li-l-Nashr wa-l-Tawsīʿ, 2002), 13–15; Grallert, “To Whom Belong the Streets”, 71.


� Grallert, “To Whom Belong the Streets”, 73–74.


� Ziriklī, al-Aʿlām, 1/286; Muḥammad Jamīl al-Shaṭṭī, Aʿyān Dimashq fī al-qarn al-thālith ʿashar wa-niṣf al-qarn al-rābiʿ ʿashar, 1201-1350 H, 2nd ed. (n.p.: al-Maktaba al-Islāmiyya, 1972), 342; Rainer Hermann, Kulturkrise und konservative Erneuerung: Muhammad Kurd ʿAlī (1876-1953) und das geistige Leben im Damaskus zu Beginn des 20. Jahrhunderts (Frankfurt am Main: Peter Lang, 1990), 39; Grallert, “To Whom Belong the Streets”, 72–73.


� al-Muqtabas 7, 23 Dec. 1908; al-Muqtabas 8, 24 Dec. 1908; al-Muqtabas 11, 28 Dec. 1908.


� dī Ṭarrāzī, Tārīkh al-ṣiḥāfa al-ʿarabiyya, 2/129–38; Ziriklī, al-Aʿlām, 2/317–18; Ami Ayalon, The Arabic Print Revolution: Cultural Production and Mass Readership (Cambridge: Cambridge University Press, 2016), 39–43; Grallert, “To Whom Belong the Streets”, 52–53.


� This is not the famous al-Manār published by Muḥammad Rashīd Riḍā in Cairo from 1898 onwards but a Greek Orthodox publication.


� Ziriklī, al-Aʿlām, 3/118.


� Salīm Sarkīs, Kitāb gharāʾib al-maktūbjī (Cairo: Maṭbaʿat al-Salām, 1896).


� C.f. Nicole Khayat, “What’s in a Name? Perceptions of Authorship and Copyright During the Arabic Nahda”, Nineteenth-Century Contexts 41:4 (2019), 428, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1080/08905495.2019.1622948" �https://doi.org/10.1080/08905495.2019.1622948� with reference to Michel Foucault, “Technologies of the Self: A Seminar with Michel Foucault”, in Technologies of the Self, Ed. Luther H. Martin, Huck Gutman, and Patrick H. Hutton (Amherst: University of Massachusetts Press, 1988), 16–49.


� Kathrin Kollmeier, “Begriffsgeschichte und Historische Semantik, Version 2.0”, Docupedia-Zeitgeschichte (2012), https://doi.org/10.14765/zzf.dok.2.257.v2; Melvin Richter, “Reconstructing the History of Political Languages: Pocock, Skinner, and the Geschichtliche Grundbegriffe”, History and Theory 29:1 (1990), 38–70, https://www.jstor.org/stable/2505203; Reinhart Koselleck, “Einleitung”, in Geschichtliche Grundbegriffe: Historisches Lexikon zur politisch-sozialen Sprache in Deutschland, Ed. Otto Brunner, Werner Conze, and Reinhart Koselleck, vol. 1: A–D (Stuttgart: Klett, 1972), viii–xxvii.


� For an example of such an approach see Wael Abu-ʿUksa, “The Construction of the Concepts ‘Democracy’ and ‘Republic’ in Arabic in the Eastern and Southern Mediterranean, 1798-1878”, Journal of the History of Ideas 80:2 (2019), 264, https://doi.org/10.1353/jhi.2019.0014.


� Bernard Lewis, The Political Language of Islam (Chicago: University of Chicago Press, 1988); “Efendi”, EI2, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_SIM_2170" \h �https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_SIM_2170�; “Djumhūriyya”, EI2, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_SIM_2112" \h �https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_SIM_2112�; “Ḥukūma”, EI2, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_COM_0299" \h �https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_COM_0299�; Franz Rosenthal and Bernard Lewis, “Ḥurriyya”, EI2, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_COM_0301" \h �https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_COM_0301�; c.f. Ami Ayalon, “Semantics and the Modern History of Non-European Societies: Arab ‘Republics’ as a Case Study”, The Historical Journal 28:4 (1985), 823,� HYPERLINK ��https://doi.org/10.1017/S0018246X00005082.


� Leon Zolondek, “Ash-Shaʿb in Arabic Political Literature of the 19th Century”, WI 10:1/2 (1965), 1–16, https://doi.org/10.1163/157006065X00028; “Socio-Political Views of Salim al-Bustani (1848-1884)”, MES 2:2 (1966), 144–56, � HYPERLINK "" �https://doi.org/10.1080/00263206608700040; “al-Ahrām and Westernization: Socio-Political Thought of Bishārah Taqlā (1853-1901)”, WI 12:4 (1969), 182–95, � HYPERLINK "" �https://doi.org/10.1163/157006069X00088; Ayalon, “Semantics”; Language and Change in the Arab Middle East the Evolution of Modern Arabic Political Discourse, (New York: Oxford University Press, 1987); “From Fitna to Thawra”, SI 66 (1987), 145–74, � HYPERLINK "" �https://doi.org/10.2307/1595914; “Sihafa”; “Mashaykha”, EI2, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_SIM_5011" \h �https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_SIM_5011�; A.F.L. Beeston and Ami Ayalon, “Shaʿb”, EI2, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_COM_1017" \h �https://doi.org/10.1163/1573-3912_islam_COM_1017�; Helga Rebhan, Geschichte und Funktion einiger politischer Termini im Arabischen des 19. Jahrhunderts, 1798-1882 (Wiesbaden: Harrassowitz, 1986); Abu-ʿUksa, “The Construction of the Concepts”.


� Ilham Khuri-Makdisi, “The Conceptualization of the Social in Late Nineteenth- and Early Twentieth-Century Arabic Thought and Language”, in A Global Conceptual History of Asia, 1860-1940, Ed. Hagen Schulz-Forberg (London: Pickering & Chatto, 2014), 91–110; Florian Zemmin, Modernity in Islamic Tradition: The Concept of “Society” in the Journal al-Manar (Cairo, 1898-1940) (Berlin: De Gruyter, 2018); “Modernity without Society? Observations on the term mujtamaʿ in the Islamic Journal al-Manār (Cairo, 1898–1940)”, WI 56:2 (2016), 223–47, https://doi.org/10.1163/15700607-00562p04; Khayat, “What’s in a Name”; Teresa Pepe, “Critics, Moralists and Intellectuals: The Transformation of the Udabāʾ in the Arab Nahḍah: A Historical-Conceptual Approach”, OM 99 (2019), 179–202, � HYPERLINK "" �https://doi.org/10.1163/22138617-12340213.


� Existing platforms are hampered by the lack of reliable optical character recognition (OCR) for Arabic scripts. Thus a search on East View’s “Global Press Archive” for the ubiquitous term ashqiyāʾ (bandits) across the two Beiruti newspapers Lisān al-Ḥāl and al-Bashīr returns only 9 hits for the 25 years between 1875 and 1899; � HYPERLINK "https://gpa.eastview.com/crl/mena/?a=q&results=1&txq=اشقيا&puq=bshr&puq=laah" �https://gpa.eastview.com/crl/mena/?a=q&results=1&txq=اشقيا&puq=bshr&puq=laah� (results last retrieved on 12. January 2022.


� For an evaluation of al-Muqtabas and al-ʿAṣr al-Jadīd as the two most important local newspapers see PRO, FO 618/3, Devey to Marling, “General Report on State of Syria Vilayet”, (Damascus, 3 Jan. 1911). For links to digital facsimiles for any periodical mentioned here check Mestyan and Grallert, “Jara’id: A Chronology of Arabic Periodicals (1800-1929). 2020 Edition”.


� Ayalon (The Press, 63) argues that Lisān al-Ḥāl, Thamarāt al-Funūn, and Ḥadīqat al-Akhbār were the most important Beiruti newspapers (locally and abroad), which were later joined by al-Aḥwāl. According to Cioeta (“Thamarāt al-Funūn”, 128), Lisān al-Ḥāl and al-Janna were the most important papers in the late 1870s until the suspension of the latter publication. dī Ṭarrāzī (Tārīkh al-ṣiḥāfa al-ʿarabiyya, 2/27) states that Lisān al-Ḥāl was the most popular newspaper in town.


� Available online at � HYPERLINK "https://openarabicpe.github.io" \h �https://openarabicpe.github.io� and � HYPERLINK "https://github.com/openarabicpe" \h �https://github.com/openarabicpe�. See also Till Grallert, “Open Arabic Periodical Editions: A Framework for Bootstrapped Scholarly Editions Outside the Global North”, Ed. Roopika Risam and Alex Gil, Digital Humanities Quarterly 16:2, "Minimal Computing" (2022), � HYPERLINK "http://digitalhumanities.org/dhq/vol/16/2/000593/000593.html" \h �http://digitalhumanities.org/dhq/vol/16/2/000593/000593.html�.


� Till Grallert, Xaver Kretzschmar, et al., An open, collaborative, and scholarly digital edition of ʿAbd al-Qādir al-Iskandarānī’s monthly journal “al-Ḥaqāʾiq” (Damascus, 1910–12), v. 0.9.1, 5 Feb. 2022, � HYPERLINK "https://doi.org/10.5281/zenodo.1232016" \h �https://doi.org/10.5281/zenodo.1232016�; Till Grallert, An open, collaborative, and scholarly digital edition of Rashīd Riḍā’s monthly journal “al-Manār” (Cairo, 1898–1940), 29 Mar. 2019, � HYPERLINK "https://github.com/openarabicpe/journal_al-manar" \h �https://github.com/openarabicpe/journal_al-manar� (accessed 24 Jul. 2020); Till Grallert, Manzi Tanna Händel, et al., An open, collaborative, and scholarly digital edition of Muḥammad Kurd ʿAlī’s monthly journal “al-Muqtabas” (Cairo and Damascus, 1906-1917/18), v. 0.8, 25 Sep. 2020, � HYPERLINK "https://doi.org/10.5281/zenodo.597319" \h �https://doi.org/10.5281/zenodo.597319�; Till Grallert, An open, collaborative, and scholarly digital edition of ʿAbd Allāh Nadīm al-Idrīsī’s weekly journal “al-Ustādh” (Cairo, 1892–1893), v. 0.1, 17 Dec. 2019, � HYPERLINK "https://doi.org/10.5281/zenodo.3581028" \h �https://doi.org/10.5281/zenodo.3581028�; Till Grallert, An open, collaborative, and scholarly digital edition of Anṭūn al-Jumayyil’s monthly journal “al-Zuhūr” (Cairo, 1910–1913), v. 0.2, 23 Jun. 2021, � HYPERLINK "https://doi.org/10.5281/zenodo.3580606" \h �https://doi.org/10.5281/zenodo.3580606�; Till Grallert and Patrick Funk, An open, collaborative, and scholarly digital edition of Anastās Mārī al-Karmalī’s monthly journal “Lughat al-ʿArab” (Baghdad, 1911–14), v. 0.2, 5 Feb. 2022, � HYPERLINK "https://doi.org/10.5281/zenodo.3514384" \h �https://doi.org/10.5281/zenodo.3514384�. Since Riḍā’s Tafsīr, which accounts for about one fifth of al-Manār’s content, was not included al-Maktaba al-Shāmila’s transcription, it is also missing from the digital edition. See Zemmin, “Modernity without Society”, 232.


� Buṭrus al-Bustānī, Kitāb muḥīṭ al-muḥīṭ: Qāmūs muṭawwal li-l-lugha al-ʿarabiyya, 2 vols (Beirut, 1867, 1870). On the ground-breaking shift in Arabic lexicography represented by the Muḥīṭ see Rana Issa, “The Arabic Language and Syro-Lebanese National Identity Searching in Buṭrus al-Bustānī’s Muḥīṭ al-Muḥīṭ”, Journal of Semitic Studies 62:2 (2017), 465–84, � HYPERLINK ��https://doi.org/10.1093/jss/fgx010; Fruma Zachs and Yehudit Dror, “The Muḥīṭ al-Muḥīṭ Dictionary: The Transition from Classical to Modern Arabic Lexicography”, Journal of Arabic and Islamic Studies, 20 (2020), 15–32, � HYPERLINK "" �https://doi.org/10.5617/jais.7853.


� Saʿīd al-Khūrī al- Shartūnī, Aqrab al-mawārid fī fuṣaḥ al-ʿarabiyya wa-l-shawārid, 3 vols (Beirut: Maṭbaʿat Mursalī al-Yasūʿiyya, 1889–1893).


� James W. Redhouse, An English and Turkish Dictionary, in Two Parts (London: Bernard Quaritch, 1856); James W. Redhouse and Charles Wells, Turkish dictionary, in two parts, English and Turkish and Turkish and English, 2nd ed. (London: Quaritch, 1880); James W. Redhouse, A Lexicon, English and Turkish, 3rd ed. (Constantinople: A. H. Boyadjian, 1884); James W. Redhouse, A Lexicon, English and Turkish, vol. I (Constantinople: A. H. Boyadjian, 1884); James W. Redhouse, A Turkish and English Lexicon (Constantinople: American Mission, 1890); I also consulted Ḥüseyin Agāh, Lügatçe-yi iṣṭilāḥāt-i resmiye (Istanbul: ʿĀlem Maṭbaʿası, 1890); Tewfik Ahsan and E. A. Radspieler, Türkisch-Arabisch-Deutsches Wörterbuch = Luġāt-Kitābī (Vienna: Hartleben, 1911); Āṣafī Efendi, Lüġāt-i ʿazīziye ([Istanbul], 1870); A.C. Barbier de Meynard, Dictionnaire Turc-Français, vol. 2 (Paris: E. Leroux, 1886); Jirjis Hammām and Khayrallāh Ẓāhir, Muʻjam al-ṭālib fī al-maʼnūs min matn al-lugha al-ʻarabiyya wa-l-iṣṭilāḥāt al-ʿilmīyah wa-l-ʿaṣriyya (Abada, Lebanon: al-Maṭbaʿa al-ʻuthmāniyya, 1907); Mīltiyādī Ḳārāvokīros, Lüġat ḳavānīn-i ʿoŝmāniye (Istanbul: “A. Aṣādūriyān” Şereket-i Mürettebe Maṭbaʿası, 1894); Salīm Kassāb and Jirjis Hammām, al-Kunūz al-ibrīziyya fī matn al-lughatayn al-ʿarabiyya wa-l-inkilīziyya (Beirut: al-Maṭbaʿa al-Adabiyya, 1888); Amīn Khūrī, Rafīq al-ʿuthmānī (Beirut: Maṭbaʿat al-Ādāb, 1894); Meḥmet Ṣalāḥī, Ḳāmūs-ı ʿoŝmānī: Türkçede ḳullānılān ʿarabī, farsī, ecnebī kāffe-yi lüġāti ḥāvidir Ed. Aḥmet Muẓaffirüldīn, vol. 4 (Istanbul: “Maḥmūd Bey” Maṭbaʿası, 1904); Meḥmet Ṣalāḥī, Ḳāmūs-ı ʿoŝmānī, Ed. Aḥmet Muẓaffirüldīn, 3 vols. (Istanbul: “Maḥmūd Bey” Maṭbaʿası, 1897); Şemseddīn Sāmī, Ḳāmūs-u türkī (Istanbul: Iḳdām Maṭbaʿası, 1901); Meḥmet Şevket, Eŝer-i Şevket (Istanbul: Maṭbaʿa-yı ʿĀmire, 1850); Muḥammad ʿAlī Unsī, Qāmūs al-lughat al-ʿuthmāniyya (Beirut: Maṭbaʿat Jarīdat Bayrūt, 1900); Aḥmet Vefīḳ Paşa, Lehçe-i ʿoŝmānī, ṭebaʿ-ı çedīd (Istanbul: “Maḥmūd Bey” Maṭbaʿası, 1890).


� Maurus Reinkowski, Die Dinge der Ordnung: eine vergleichende Untersuchung über die osmanische Reformpolitik im 19. Jahrhundert (Munich: Oldenbourg, 2005), esp. 243-44; Hakan T Karateke and Maurus Reinkowski, eds., Legitimizing the Order: The Ottoman Rhetoric of State Power (Leiden: Brill, 2005); Selim Deringil, The Well-Protected Domains: Ideology and the Legitimation of Power in the Ottoman Empire, 1876-1909 (London: I.B. Tauris, 1998); Selim Deringil, “Legitimacy Structures in the Ottoman State: The Reign of Abdulhamid II (1876–1909)”, IJMES 23:3 (1991), esp. 345–46, https://doi.org/10.1017/S0020743800056336. On the notion of legitimate collective violence against unjust rulers see Can Nacar, Labor and Power in the Ottoman Empire: Tobacco Workers, Managers, and the State, 1872-1912 (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2020); Till Grallert, “Urban Food Riots in Late Ottoman Bilād al-Shām as a ‘Repertoire of Contention’”, in Crime, Poverty and Survival in the Middle East and North Africa: The “Dangerous Classes” Since 1800, Ed. Stephanie Cronin (London: I.B. Tauris, 2020), 157–76; Cengiz Kırlı, “Tyranny Illustrated: From Petition to Rebellion in Ottoman Vranje”, New Perspectives on Turkey 53 (2015), 3–36, https://doi.org/10.1017/npt.2015.17; Özge Ertem, “Considering Famine in the Late Nineteenth Century Ottoman Empire: A Comparative Framework and Overview”, Collegium, 22 (2017), 151–72; Christian R. Lange, “Public Order”, in The Ashgate Research Companion to Islamic Law, Ed. Peri Bearman and Ruud Peters (Farnhan-Burlington: Ashgate, 2014), 163–77; James Grehan, “Street Violence and Social Imagination in Late-Mamluk and Ottoman Damascus (Ca. 1500-1800)”, IJMES 35 (2003), 215–36, � HYPERLINK "" �https://doi.org/10.1017/S0020743803000096; Ussama Makdisi, “Corrupting the Sublime Sultanate: The Revolt of Tanyus Shahin in Nineteenth-Century Ottoman Lebanon”, Comparative Studies of Society and History 42:1 (2000), 180–208, � HYPERLINK "" �https://doi.org/10.1017/S0010417500002644. The classic reference for the distinction between legitimate and illegitimate violence is Max Weber, “Politik als Beruf”, in Gesammelte Politische Schriften, Ed. Elisabeth Flitner (Potsdam: Universität Potsdam, 2005), 397.


� “Maṭbūʿāt niẓāmnāmesi”, in Düstur, vol. 2 (Istanbul: Maṭbaʿa-yi ʿĀmire, 1872), secs. 13, 26, 27. For a contemporaneous Arabic translation see Khalīl al-Khūrī, ed., “Niẓām al-maṭbūʿāt”, in al-Dustūr, Trans. Nawfal Niʿmat Allāh Nawfal, vol. 2 (Beirut: al-Maṭbaʿa al-Adabiyya, 1885), 188–93.


� “Maṭbūʿāt niẓāmnāmesi ẕeyli”, in Düstur, vol. 3 (Istanbul: Maṭbaʿa-yi ʿĀmire, 1876), 443.


� “Maṭbūʿāt ḳānūnu”, 19 . For Arabic translations see al-Bashīr 1925, 23 Aug. 1909; Lisān al-Ḥāl 6097, 17 Aug. 1909.


� Later, after the arrival of the Asiatic cholera, the title changed to “al-amn wa-l-ṣiḥḥa”; e.g. Sūriyya 1738, 16 Nov. 1899.


� Ḥadīqat al-Akhbār 1416, 22 Oct. 1885; Lisān al-Ḥāl 487, 24 Jul. 1882; Lisān al-Ḥāl 765, 30 Mar. 1885.


� “Cezā-yi ḳānūnnāme-yi hümāyūnu”, in Düstur, vol. 1 (Istanbul: Maṭbaʿa-yi ʿĀmire, 1872), sec. 1. For a conceptual and intellectual history of the Penal Code see Tobias Heinzelmann, “The Ruler’s Monologue: The Rhetoric of the Ottoman Penal Code of 1858”, WI 54:3-4 (2014), 292–321, � HYPERLINK "" �https://doi.org/10.1163/15700607-05434P02.


� al-ʿAṣr al-Jadīd 62, 15 Oct. 1909, 4; al-Bashīr 434, 3 Jan. 1879, 4; al-Bashīr 1794, 25 Feb. 1907, 3; al-Iqbāl 254, 6 Jul. 1908, 6; al-Muqtabas 765, 27 Aug. 1911, 3; al-Quds 183, 7 Oct. 1910, 3; al-Quds 230, 18 Apr. 1911, 3; Lisān al-Ḥāl 407, 13 Oct. 1881, 4; Lisān al-Ḥāl 1384, 18 Feb. 1892, 2–3; Lisān al-Ḥāl 4335, 27 Jun. 1903, 2; Thamarāt al-Funūn 134, 22 Nov. 1877, 4; Thamarāt al-Funūn 1308, 26 Nov. 1900, 6.


� al-ʿAṣr al-Jadīd 89, 17 Nov. 1909, 4; al-Bashīr 1347, 22 Aug. 1898, 3; al-Bashīr 1753, 14 May 1906, 2; al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 131, 27 Feb. 1909, 2; al-Muqtabas 11, 28 Dec. 1908, 3; al-Muqtabas 699, 10 Jun. 1911, 3; al-Quds 330, 3 Jan. 1913, 3; Lisān al-Ḥāl 429, 29 Dec. 1881, 3; Lisān al-Ḥāl 5027, 19 Feb. 1906, 1; Thamarāt al-Funūn 1471, 14 Mar. 1904, 7.


� al-Bashīr 428, 22 Nov. 1878, 4; al-Bashīr 948[a], 19 Dec. 1888, 3; al-Bashīr 1350, 10 Sep. 1898, 3; al-Iqbāl 254, 6 Jul. 1908, 7; al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 576, 8 Aug. 1910, 2; al-Muqtabas 54, 21 Feb. 1909, 2; al-Muqtabas 452, 20 Aug. 1910, 3; al-Muqtabas 1444, 23 Mar. 1914, 2; al-Quds 186, 18 Oct. 1910, 3; Ḥadīqat al-Akhbār 19, 15 May 1858, 2; Lisān al-Ḥāl 507, 2 Oct. 1882, 4; Lisān al-Ḥāl 1268, 18 Sep. 1890, 3; Thamarāt al-Funūn 1324, 25 Mar. 1901, 6–7.


� Titled akhbār al-būlīs in al-ʿAṣr al-Jadīd and al-Muqtabas, akhbār dāʾirat al-būlīs in al-Iqbāl, jūrnāl al-būlīs, waqāʾiʿ al-būlīs, wuqūʿāt al-būlīs, and jurnāl al-ḍābiṭa in Sūriye, and waqāʾiʿ al-ḍābiṭa in Lisān al-Ḥāl.


� al-Bashīr 409, 12 Jul. 1878; al-Bashīr 410, 19 Jul. 1878; al-Bashīr 413, 9 Aug. 1878; al-Janna 19 Jul. 1878; Lisān al-Ḥāl 70, 11 Jul. 1878; Lisān al-Ḥāl 70, 11 Jul. 1878; Lisān al-Ḥāl 73, 22 Jul. 1878; Lisān al-Ḥāl 74, 25 Jul. 1878; Lisān al-Ḥāl 76, 1 Aug. 1878; Lisān al-Ḥāl 78, 8 Aug. 1878; Thamarāt al-Funūn 167, 11 Jul. 1878; Thamarāt al-Funūn 169, 25 Jul. 1878; Thamarāt al-Funūn 172, 8 Aug. 1878; Thamarāt al-Funūn 174, 15 Aug. 1878.


� MECA, GB165-0086, John Dickson, Journal entry, (Damascus, 16 Jul. 1884); PRO, FO 195/1480, Damascus 31, Dickson to Earl of Dufferin, (Damascus, 19 Jul. 1884); NACP, RG 84 Damascus Vol.8, Mishāqa to Robeson, (Damascus, 21 Jul. 1884); NACP, RG 84 Damascus Vol.16, Robeson to Mishāqa, (Beirut, 23 Jul. 1884). Reporting in the press was limited to less than two lines: “we heard that a skirmish (munāwasha) occurred in Damascus but the imperial authorities quelled it (hamadat bihā)”; al-Bashīr 723, 24 Jul. 1884, 4.


� See the section on not reporting below.


� For examples see the section on fitna, fasād and thawra below.


� al-Bashīr 1176, 8 May 1895; al-Bashīr 1495, 1 Jul. 1901; al-Shām 7, 1 Oct. 1896; Sūriyya 1738, 16 Nov. 1899; Thamarāt al-Funūn 951, 23 Oct. 1893; Thamarāt al-Funūn 1310, 10 Dec. 1900.


� “Murāsalāt: Dimashq fī 16 ḥazīrān”, al-Maḥabba 3:123 (Jul. 1901), 374 is the only reference I could find; it was published eight years after the event.


� Jonathan Frankel, The Damascus Affair: “Ritual Murder,” Politics, and the Jews in 1840 (New York: Cambridge University Press, 1997); Julie Kalman, “Sensuality, Depravity, and Ritual Murder: The Damascus Blood Libel and Jews in France”, Jewish Social Studies 13:3 (2007), 35–58, https://www.jstor.org/stable/4467774.


� Abdul-Karim Rafeq, “New Light on the 1860 Riots in Ottoman Damascus”, WI 28:1/4 (1988), 412–30, https://doi.org/10.1163/157006088X00302.


� PRO, FO 195/1687, Damascus Telegram [Translation], Assim Pasha to Minister of the Interior, (Damascus, 21 Apr. 1890); PRO, FO 195/1687, Damascus Telegram [Translation], Abulafyeh to the Palace, the Grand Vizier, and the Grand Rabbi, (Damascus, 22 Apr. 1890); PRO, FO 195/1687, Damascus 14, Dickson to White, (Damascus, 24 Apr. 1890); “Fausses Accusations”, Bulletin de l’Alliance Israélite Universelle 15 (1890), 37–43, � HYPERLINK "https://www.nli.org.il/en/newspapers/bul/1890/01/01/01/" \h �https://www.nli.org.il/en/newspapers/bul/1890/01/01/01/� (accessed 17 Dec. 2022); “Fausses Accusations”, Bulletin de l’Alliance Israélite Universelle 17 (1892), 64–76, � HYPERLINK "https://www.nli.org.il/en/newspapers/bul/1892/01/01/01/" \h �https://www.nli.org.il/en/newspapers/bul/1892/01/01/01/� (accessed 17 Dec. 2022); see also Alan Dundes and Jacob M. Landau, The Blood libel legend: a casebook in anti-Semitic folklore (Madison: University of Wisconsin Press, 1991).


� PRO, FO 195/2075, Damascus 94, Richards to de Bunsen, (Damascus, 3 Nov. 1900); PRO, FO 195/2075, Damascus 96, Richards to de Bunsen, (Damascus, 5 Nov. 1900); PRO, FO 195/2075, Damascus 99 Confidential, Richards to de Bunsen, (Damascus, 27 Nov. 1900); PRO, FO 195/2075, Damascus 106, Richards to de Bunsen, (Damascus, 28 Dec. 1900).


� PRO, FO 195/2122, Damascus 103, Richards to O’Conor, (Damascus, 2 Dec. 1902); PRO, FO 195/2122, Damascus 106, Richards to O’Conor, (Damascus, 9 Dec. 1902).


� PRO, FO 195/2165, Damascus 32, Richards to O’Conor, (Damascus, 27 Jun. 1904); PRO, FO 195/2165, Damascus Cypher, Richards to O’Conor, (Damascus, 27 Jun. 1904).


� Sūriyya 1785, 8 Nov. 1900, 1.


� Thamarāt al-Funūn 107, 11 May 1877, 6.


� PRO, FO 618/3, Damascus Draft 42, Mishāqa to Marling, “June Quarter Report”, (Damascus, 10 Jul. 1913); al-Muqtabas 1223, 21 Jun. 1913, 3.


� Note also the names of early Arabic and Ottoman newspapers as announcements of events; e.g. veḳāʾiʿ-i miṣriyya, taḳvim-i veḳāʾiʿ.


� Lisān al-Ḥāl 748, 29 Jan. 1885.


� Thamarāt al-Funūn 388, 3 Jul. 1882.


� Lisān al-Ḥāl 482, 6 Jul. 1882. similarly, when one of the most notorious criminals (shaqī) among those at large was caught and killed, the report only mentioned that he “fled” from the prison; al-Bashīr, 638, 30 Nov. 1882.


� Lisān al-Ḥāl 493, 14 Aug. 1882.


� Lisān al-Ḥāl 1335, 18 May 1891; Lisān al-Ḥāl 1338, 1 Jun. 1891.


� C.f. Ayalon, “From Fitna to Thawra”, 149–51.


� Buṭrus al-Bustānī, Muḥīṭ al-muḥīṭ, 2/1574; see also the reference to a similar explanation in al-Bustānī’s “Dāʾirat al-Maʿārif” in Ayalon, “From Fitna to Thawra”, 162.


� E.g. ʿAbdallah Ḥannā, Ḥarakāt al-ʿāmma al-Dimashqiyya fī al-qarnayn al-thāmin ʿashar wa-l-tāsiʿ ʿashar (Beirut: Ibn Khaldūn, 1985), 235ff; Muḥammad Kurd ʿAlī, “ʿUmrān Dimashq (4): Tārīkhuhā al-ʿaṣrī”, al-Muqtaṭaf 26:9 (Sep. 1901), 793–99.


� Reinkowski, Dinge der Ordnung, 242; Marinos Sariyannis, “‘Mobs’, ‘Scamps,’ and Rebels in Seventeenth-Century Istanbul: Some Remarks on Ottoman Social Vocabulary”, International Journal of Turkish Studies 11:1-2 (2005), 9–10; Palmira Brummett, “Classifying Ottoman Mutiny: The Act and Vision of Rebellion”, Turkish Studies Association Bulletin 22:1 (1998), 93, 102, https://www.jstor.org/stable/43385411.


� Reinkowski, Dinge der Ordnung, 242; this is supported by Sariyannis, “‘Mobs’, ‘Scamps,’ and Rebels”, 9–10.


� Lisān al-Ḥāl 6032, 1 Jun. 1909 mentions the aṣḥāb al-fasād as the leading figures of the Muhammadian Union. The Arabic translation of a telegraph from foreign minister Raʾūf Pasha, labels the Muhammadian Union a rebellious society (jamʿiyya fasādiyya); al-Bashīr 1908, 26 Apr. 1909.


� Ayalon, “From Fitna to Thawra”.


� Thamarāt al-Funūn 21, 7 Sep. 1875; Thamarāt al-Funūn 22, 14 Sep. 1875.


� Thamarāt al-Funūn 50, 30 Mar. 1876, 1.


� al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 492, 2 May 1910, 2; al-Muqtabas 649, 12 Apr. 1911, 2–3; al-Muqtabas 764, 26 Aug. 1911, 2.


� al-ʿAṣr al-Jadīd 246, 28 May 1910, 1; al-Quds 222, 14 Mar. 1911, 2; al-Quds 223, 17 Mar. 1911, 3.


� al-Bashīr 1026, 20 Aug. 1890, 1–2; Thamarāt al-Funūn 1172, 14 Mar. 1898, 3. Thamarāt al-Funūn 798, 1 Sep. 1890, 2 carefully avoided the term thawra and wrote about conflicting reports of an incident leading to fasād.


� al-Quds 46, 20 Apr. 1909, 3.


� Ayalon, “From Fitna to Thawra”, 152–53.


� al-Iqbāl 359, 8 Aug. 1910, 5; al-Muqtabas 95, 10 Apr. 1909, 2; al-Muqtabas 581, 23 Jan. 1911, 1; Lisān al-Ḥāl 356, 18 Apr. 1881, 1; Lisān al-Ḥāl 6161, 1 Nov. 1909.


� al-Bashīr 1976, 13 Aug. 1910, 3; al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 587, 20 Aug. 1910, 3; al-Quds 171, 23 Aug. 1910, 2.


� al-Muqtabas 546, 10 Dec. 1910, 2; al-Muqtabas 553, 21 Dec. 1910, 2; al-Muqtabas 649, 12 Apr. 1911, 3.


� PRO, FO 195/1940, Damascus 8, Eyres to Currie, (Damascus, 8 Feb. 1896).


� al-Bashīr 1240, 27 Jul. 1896, 3; al-Bashīr 1242, 10 Aug. 1896, 1.


� e.g. al-Iqbāl 361, 22 Aug. 1910, 8; al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 583, 16 Aug. 1910, 1-2; al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 585, 18 Aug. 1910, 2; al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 586, 19 Aug. 1910, 3; al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 588, 22 Aug. 1910, 3; al-Muqtabas 453, 21 Aug. 1910, 1-2; Lisān al-Ḥāl 6408, 19 Aug. 1910, 3; al-Muqtabas 447, 14 Aug. 1910, 2. ʿĪsā Asʿad, Tārīkh Ḥimṣ, vol. 2 (Ḥimṣ: Muṭrāniyat Ḥimṣ al-Urthūdhuksiyya, 1984), 419–20 recounts the events in Homs as thawrat al-fuqarāʾ.


� Lisān al-Ḥāl 6408, 19 Aug. 1910.


� Such as the Kurdish rebellion in Iran in 1880/81, the Baloch Uprising against the British in India in 1898, the rebellions against the Tsar in 1915 and 1916; e.g. Thamarāt al-Funūn 311, 27 Dec. 1880, 3; al-Jinān 2, 15 Jan. 1881, 39; Thamarāt al-Funūn 1167, 7 Feb. 1898, 4; al-Muqtabas 1658, 31 Jul. 1915, 1; al-Muqtabas 1904, 17 May 1916, 2.


� al-Bashīr 410, 19 Jul. 1878.


� On this affair see David Commins, “Religious Reformers and Arabists in Damascus, 1885-1914”, IJMES 18:4 (1986), 414–16,� HYPERLINK �� https://doi.org/10.1017/S0020743800030762; David Commins, Islamic Reform: Politics and Social Change in Late Ottoman Syria (Oxford: Oxford University Press, 1990), 129–32; Hermann, Kulturkrise und konservative Erneuerung, 105–06; Fakhrī al-Bārūdī, Awrāq wa Mudhakkirāt Fakhrī al-Bārūdī, 1887-1966, Ed. Daʿad al-Ḥakīm, vol. 1 (Damascus: Manshūrāt Wizārat al-Thaqāfa, 1999), 83ff, who also calls it a ḥāditha; Bedross Der Matossian, Shattered Dreams of Revolution: From Liberty to Violence in the Late Ottoman Empire (Stanford: Stanford University Press, 2014), 88–89.


� Lisān al-Ḥāl 5855, 29 Oct. 1908.


� e.g. al-Bashīr 1882, 2 Nov. 1908; Lisān al-Ḥāl 6044, 15 Jun. 1909, 2; Muḥammad Rashīd Riḍā, “Ḥādithat ṣāḥib al-majalla bi-Ṭarāblus al-Shām: Aqwāl al-ṣuḥuf fihā”, al-Manār 11:10 (Nov. 1908), 794–98, � HYPERLINK "https://openarabicpe.github.io/journal_al-manar/tei/oclc_1588981-v_11-i_10.TEIP5.xml" \l "div_8.d2e3920" \h �https://openarabicpe.github.io/journal_al-manar/tei/oclc_1588981-v_11-i_10.TEIP5.xml#div_8.d2e3920� (accessed 23 Dec. 2013) published a press digest and Riḍā’s own accounts mirrored this practice; al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 53, 25 Nov. 1908, 1-2; Muḥammad Rashīd Riḍā, “Ṣaḍā ḥādithat al-Shām fī Tūnis”, al-Manār 11:12 (Jan. 1909), 917–18, � HYPERLINK "https://openarabicpe.github.io/journal_al-manar/tei/oclc_1588981-v_11-i_12.TEIP5.xml" \l "div_3.d2e1115" \h �https://openarabicpe.github.io/journal_al-manar/tei/oclc_1588981-v_11-i_12.TEIP5.xml#div_3.d2e1115�.


� “ijtamaʿa jamīʿ al-fuqarāʾ min al-nisāʾ” Thamarāt al-Funūn 151, 21 Mar. 1878.


� “ijtamaʿa […] jumhūr kabīr min al-fuqarāʾ wa arbāb al-ʿiyāl” Lisān al-Ḥāl 5795, 21 Aug. 1908.


� For more examples see Grallert, “Urban Food Riots”.


� “tajammaʿ ʿadad wāfir bayn rijāl wa-nisāʾ wa-awlād min al-muhājirīn al-jazāʾirīn al-fuqarāʾ” al-Muqtabas 570, 10 Jan. 1911, 3 citing al-Mufīd from Beirut.


� See Grallert, “To Whom Belong the Streets”, 125–26.


� al-Bashīr 1028, 8 Jun. 1892, 3; al-Ittiḥād al-ʿUthmānī 1877, 27 Nov. 1914, 3; Ḥadīqat al-Akhbār 1295, 21 Jun. 1883, 1; Lisān al-Ḥāl 117, 23 Dec. 1878, 4; Sūriyya 1738, 16 Nov. 1899, 1; Thamarāt al-Funūn 1691, 21 Sep. 1908, 7–8.


� “katharat jumūʿ al-nisāʾ”al-Muqtabas 412, 3 Jul. 1910; “al-fuqarāʾ ijtamaʿū bayn dhukūr wa-unāth” Lisān al-Ḥāl 6369, 5 Jul. 1910.


� al-Muqtabas 412, 3 Jul. 1910.


� “Ijtimāʿāt-i ʿumūmiye ḳānūnu”, in Düstur, vol. 1 (Istanbul: Maṭbaʿa-yi ʿOŝmaniye, 1913), 227–29.


� al-Muqtabas 413, 4 Jul. 1910.


� al-Bustānī, Muḥīṭ al-muḥīṭ, 2/2061 provides ikhtilāf and khuṣūma in his explanation.


� Thamarāt al-Funūn 159, 16 May 1878, 3; Thamarāt al-Funūn 169, 25 Jul. 1878, 3; Thamarāt al-Funūn 172, 8 Aug. 1878, 3.


� al-Bashīr 410, 19 Jul. 1878, 4.


� al-Bashīr 1335, 28 May 1898; al-Bashīr 1357, 31 Oct. 1898.


� “al-Maḥabba”.


� al-Bashīr 1894, 18 Jan. 1909, 3; Lisān al-Ḥāl 503, 18 Sep. 1882, 3; Lisān al-Ḥāl 511, 16 Oct. 1882, 4; Lisān al-Ḥāl 512, 19 Oct. 1882, 4; Thamarāt al-Funūn 658, 28 Nov. 1887, 1.


� al-Muqtabas 95, 10 Apr. 1909, 3; Lisān al-Ḥāl 1189, 9 Dec. 1889, 1.


� Lisān al-Ḥāl 533, 4 Jan. 1883, 4; Lisān al-Ḥāl 1189, 9 Dec. 1889, 1; Sūriyya 1034, 12 Nov. 1885, 1.


� al-Bustānī, Muḥīṭ al-muḥīṭ, 1/1053.


� al-Bashīr 544, 11 Feb. 1881, 3; al-Bashīr 1170, 27 Mar. 1895, 2; al-Bashīr 1463, 19 Nov. 1900, 3; Lisān al-Ḥāl 3558, 2 Nov. 1900, 2.


� al-Muqtabas 314, 10 Mar. 1910, 3; Lisān al-Ḥāl 4612, 23 Jul. 1904, 1; Thamarāt al-Funūn 411, 15 Jan. 1883, 4.


� al-Bashīr 1202, 5 Nov. 1895, 2.


� al-Bashīr 1596, 1 Jun. 1903, 4.


� al-Muqtabas 1127, 1 Mar. 1913, 2; Thamarāt al-Funūn 1689, 7 Sep. 1908, 8.


� Lisān al-Ḥāl 533, 4 Jan. 1883; Thamarāt al-Funūn 411, 15 Jan. 1883, 4.


� Lisān al-Ḥāl 3832, 26 Sep. 1901 reported a mushājara between prisoners in Beirut. The entire prison staff was replaced the following day⁠.


� NACP, RG 84 Damascus Vol.10, Damascus 112, Mishāqa to Ravndal, (Damascus, 29 Aug. 1908); Thamarāt al-Funūn 1689, 7 Sep. 1908, 8.


� Ḥadīqat al-Akhbār 1414, 8 Oct. 1885; Ḥadīqat al-Akhbār 1416, 22 Oct. 1885; Thamarāt al-Funūn 550, 12 Oct. 1885; Thamarāt al-Funūn 552, 26 Oct. 1885. I was not able to access a copy of al-Janna, 1508, 29 Sep. 1885.


� I could not locate a copy of this last issue. Nor did I find traces of this event in other sources. But as consular reports tend to keenly pick up on any event potentially damaging to the Ottoman authorities, I assume that in this case it were indeed false news.


� al-Bashīr 410, 19 Jul. 1878; Lisān al-Ḥāl 70, 11 Jul. 1878; Lisān al-Ḥāl 73, 22 Jul. 1878; Lisān al-Ḥāl 74, 25 Jul. 1878.


� al-Bashīr 1872, 24 Aug. 1908.


� al-Bashīr 1198, 8 Oct. 1895; al-Bashīr 1441, 18 Jun. 1900; al-Bashīr 1462, 12 Nov. 1900.


� al-Bashīr 436, 17 Jan. 1879.


� al-Bashīr 723, 24 Jul. 1884, 4.


� al-Bashīr 1240, 27 Jul. 1896, 3; al-Muqtabas 436, 1 Aug. 1910, 2.


� Lisān al-Ḥāl 974, 18 Jul. 1887; Sūriyya 1118, 14 Jul. 1887.


� Lisān al-Ḥāl 1020, 26 Dec. 1887; Thamarāt al-Funūn 663, 2 Jan. 1888.


� Lisān al-Ḥāl 5340, 25 Feb. 1907.


� al-Bashīr 1937, 13 Nov. 1909.


� al-Bashīr 1795, 4 Mar. 1907.


� al-Bashīr 1496, 8 Jul. 1901; for very detailed reports see Lisān al-Ḥāl 3759, 1 Jul. 1901, 1; Sūriyya 1815, 4 Jul. 1901, 1.


� al-Bashīr 1766, 13 Aug. 1906.


� Lisān al-Ḥāl 2436, 22 Feb. 1897.


� Lisān al-Ḥāl 4104[a], 22 Sep. 1902.


� E.g. the destruction of some 415 buildings in the western section of Sūq al-Ḥamīdiyya, Sūq al-ʿAṣrūniyya, Bāb al-Barīd in 1912; Lisān al-Ḥāl 6922, 27 Apr. 1912; Lisān al-Ḥāl 6923, 29 Apr. 1912; Lisān al-Ḥāl 6924, 30 Apr. 1912; Lisān al-Ḥāl 6926, 2 May 1912; Lisān al-Ḥāl 6927, 3 May 1912; Lisān al-Ḥāl 6928, 4 May 1912.


� Thamarāt al-Funūn 388, 3 Jul. 1882.


� Sariyannis (“‘Mobs’, ‘Scamps,’ and Rebels”, 9) records şaḳı / eşkıyā as the first of a long list of terms for “burglaries, murders and other illegal activities” On the basis of seventeenth century official documents from Istanbul; see also Leslie Peirce, “Abduction with (Dis)honor: Sovereigns, Brigands, and Heroes in the Ottoman World”, Journal of Early Modern History 15:4 (2011), 320–21,� HYPERLINK �� https://doi.org/10.1163/157006511X577005. The relevant articles of the Ottoman Penal Code on felonies against public order through civil strife and rebellion also employ eşḳıyā; “Cezā-yi ḳānūnnāme-yi hümāyūnu”, 548, 549. On şaḳī (“Wicked, evil-minded, bad; […] A wretch, villain”), erbāb-i şaḳā (“wicked people, evildoers”), eşḳıyā (“Ruffians, rascals; rebells”) see also Redhouse and Wells, Turkish Dictionary, 407, 614. al-Bustānī, Muḥīṭ al-muḥīṭ, 1/1109 does not provide more of an explanation than shaqī being a man engaged in shaq, shaqāwa and the like.


� Reinkowski, Dinge der Ordnung, 243; İlber Ortaylı, “The Greeks and Ottoman Administration During the Tanzimât Period”, in Ottoman Greeks in the Age of Nationalism: Politics, Economy, and Society in the Nineteenth Century, Ed. Dimitri Gondicas and Charles Philip Issawi (Princeton: Darwin Press, 1999), 87–92.


� In this regard, the application of ashqiyāʾ is not very different from the use of “terrorist” in the post 9/11 discourse on security; c.f. Michael Provence, The Great Syrian Revolt and the Rise of Arab Nationalism (Austin: University of Texas Press, 2005), 29; Peirce, “Abduction with (Dis)honor”, 321.


� Thamarāt al-Funūn 322, 14 Mar. 1881.


� e.g. Thamarāt al-Funūn 1013, 21 Jan. 1895; al-Bashīr, 1161, 23 Jan. 1895; al-Bashīr 1208, 17 Dec. 1895; al-Bashīr 1240, 27 Jul. 1896; al-Bashīr 1350, 10 Sep. 1898; Lisān al-Ḥāl 975, 21 Jul. 1887. Some reports are verbatim quotes from the official gazette Sūriye. Schäbler employs ashqiyāʾ al-durūz in the title of the chapter on the Druze rebellions in 1896 and 1910. But she provides only two references that would support her claim of linguistic practices: Aufstände im Drusenbergland: Ethnizität und Integration einer ländlichen Gesellschaft Syriens vom Osmanischen Reich bis zur staatlichen Unabhängigkeit; 1850 - 1949, (Gotha: Perthes, 1996), 168–203, here pp. 175, 191-192. Schäbler also wrongly claims that the newspaper al-Muqtabas always and without exception qualified Druze as ashqiyāʾ: “Von ‘wilden Barbaren’ zur ‘Blüte der Zivilisation’: Zur Transformation eines Konzepts und zur Neubewertung des frühen arabischen Nationalismus”, in Aneignung und Selbstbehauptung: Antworten auf die europäische Expansion, Ed. Dietmar Rothermund (Munich: Oldenbourg, 1999), 92.


� Reinkowski, Dinge der Ordnung, 242, 249. He also provides a reference to the Druze by mefāsid-i eşḳıyā.


� Daniel Neep, Occupying Syria Under the French Mandate: Insurgency, Space and State Formation (Cambridge: Cambridge University Press, 2012), 75–76. Unfortunately, besides forwarding a plausible argument, he does not provide much empirical evidence for his claims on the linguistic practices of the French. Cf. Provence, Great Syrian Revolt, 29. References to the French colonial terminology of “bandits” and even local opposition to such labels can be found throughout the book.


� See for instance Eric J. Hobsbawm, Bandits (New York: Pantheon Books, 1981).


� Yücel Yesilgöz and Frank Bovenkerk, “Urban Knights and Rebels in the Ottoman Empire”, in Organised Crime in Europe: Concepts, Patterns and Control Policies in the European Union and Beyond, Ed. Cyrill Fijnaut and Letizia Paoli (Dordrecht: Springer, 2004), 207.


� Philip S. Khoury, “Syrian Urban Politics in Transition: The Quarters of Damascus During the French Mandate”, IJMES 16:4 (1984), 520–21, https://doi.org/10.1017/S0020743800028543. Jens Hanssen, “Public Morality and Marginality in Fin-de-Siècle Beirut”, in Outside in: On the Margins of the Modern Middle East, Ed. Eugene Rogan (London: I.B. Tauris, 2002), 187 mentions the qabaḍāy as the toughs and roughs of Beirut, based on Jurjī Zaydān’s memoirs. Keith D. Watenpaugh, “Middle-Class Modernity and the Persistence of the Politics of Notables in Inter-War Syria”, IJMES 35 (2003), 275, � HYPERLINK "https://doi.org/10.1017/S0020743803000114" �https://doi.org/10.1017/S0020743803000114� provides similar references for Aleppo.


� al-Muqtabas 29, 23 Jan. 1909, 2–3; Lisān al-Ḥāl 1003, 27 Oct. 1887, 1.


� al-Bashīr 1794, 25 Feb. 1907, 3; Sūriyya 1729, 14 Sep. 1899, 1; Thamarāt al-Funūn 1321, 4 Mar. 1901, 6.


� al-ʿAṣr al-Jadīd 143, 24 Jan. 1910, 4; al-Bashīr 1350, 10 Sep. 1898, 3; Lisān al-Ḥāl 681, 5 Jun. 1884, 3–4.


� Muḥammad Saʿīd al-Qāsimī, Qāmūs al-ṣināʿāt al-shāmiyya, Ed. Ẓāfir al-Qāsimī, vol. 1 (Paris: Mouton & Co., 1960), 88–89. Unfortunately, they do not provide more specific information on the location of these alleys.


� Ḥadīqat al-Akhbār 1298, 12 Jul. 1883.


� For a survey of this ontology see Gustav Bayerle, Pashas, Begs and Effendis: A Historical Dictionary of Titles and Terms in the Ottoman Empire (Istanbul: Isis, 1997); Stephan Kekulé von Stradonitz, Über Titel, Ämter, Rangstufen und Anreden in der offiziellen osmanischen Sprache, (Halle a.S.: C. A. Kaemmerer & C., 1892). Similar information was provided in the provincial yearbooks; e.g. Sālnāme-yi vilayet-i Sūriye, 12, (Damascus: Vilāyet Maṭbaʿasi-yi Līṭūghrāfiyā Dāʾiresi, 1879), 69–74; Sālnāme-yi vilayet-i Sūriye, ʿarabī 1312, 27, (Damascus: Vilāyet Maṭbaʿası, 1895), 47–49.


� The application of the term “ancien régime”, as coined by Tocqueville, to the Ottoman context was suggested by Ariel Salzmann, “An Ancien Regime Revisited: ‘Privatization’ and Political Economy in the Eighteenth-Century Ottoman Empire”, Politics&Society 21:4 (1993), 393–423, https://doi.org/10.1177/0032329293021004003; Ariel Salzmann, Tocqueville in the Ottoman Empire: Rival Paths to the Modern State (Boston: Brill, 2004), esp. pp. 11, 24-28. This application corresponds to the “politics of notables”, originally suggested by Albert Hourani, “Ottoman Reform and the Politics of Notables”, in The Modern Middle East: A Reader, Ed. Albert Hourani, Philip S Khoury, and Mary C Wilson (Berkeley: University of California Press, 1993), 83–109; see also Philip S. Khoury, “The Urban Notable Paradigm Revisited”, Revue des Mondes Musulmans et de la Méditerranée, 55-56 (1990), 215–28, https://doi.org/10.3406/remmm.1990.2345; Bruce McGowan, “Part III: The Age of the Ayans, 1699-1812”, in An Economic and Social History of the Ottoman Empire, Ed. Halil İnalcık and Donald Quataert vol. 2, 1600–1914 (Cambridge: Cambridge University Press, 1997), 637–758; Linda Schatkowski Schilcher, Families in Politics: Damascene Factions and Estates of the 18th and 19th Centuries (Stuttgart: Steiner, 1985).


� Cf. Casey’s illuminating thoughts on the early modern absolutist states and their emphasis on positionality: The Fate of Place: A Philosophical History, (Berkeley: University of California Press, 1998), 182–84.


� “Cezā-yi ḳānūnnāme-yi hümāyūnu”, 537, 542.


� al-Bashīr 1911, 17 May 1909. The news reporting his dethronement in 1909 still used “ʿAbd al-Ḥamīd Efendi”; Lisān al-Ḥāl 6005, 29 Apr. 1909.


� C.f. Selim Deringil, “‘They Live in a State of Nomadism and Savagery’: The Late Ottoman Empire and the Post-Colonial Debate”, Comparative Studies in Society and History 45:2 (2003), 311–42,� HYPERLINK �� https://doi.org/10.1017/S001041750300015X; Ussama Makdisi, “Rethinking Ottoman Imperialism: Modernity, Violence and the Cultural Logic of Ottoman Reform”, in The Empire in the City: Arab Provincial Capitals in the Late Ottoman Empire, Ed. Jens Hanssen, Thomas Philipp, and Stefan Weber (Würzburg: Ergon, 2002), 29–48; Maurus Reinkowski, “The State’s Security And The Subjects’ Prosperity: Notions of Order in Ottoman Bureaucratic Correspondence (19th Century)”, in Legitimizing the Order: The Ottoman Rhetoric of State Power, Ed. Hakan T Karateke and Maurus Reinkowski (Leiden: Brill, 2005), 195–213; Reinkowski, Dinge der Ordnung; Deringil, Well-Protected Domains; Provence, Great Syrian Revolt, 47


� Lisān al-Ḥāl 557, 29 Mar. 1883.





 PAGE 
5

